Hva er misjon?

Misjon handler om å dele det kristne budskapet med andre.

Fra en kinesisk menighet. (Foto: Olav D. Svanholm)

Misjon kommer fra det latinske ordet «missio» som betyr utsendelse og oppdrag, altså handler det om at man er sendt med et oppdrag.

I Det nye testamentet i Bibelen, i Matteusevangeliet (kapittel 28, versene 18-20) står det som kalles misjonsbefalingen: Oppfordringen til å bringe fortellingene videre, slik at nye mennesker kan få vite hva kristen tro og liv handler om.

Kristne mener at budskapet om Jesus Kristus har gyldighet til alle tider og har betydning for alle mennesker i alle kulturer.

Misjon og nestekjærlighet
Kristne er sendt til verden med Jesus som forbilde. Misjon handler om å dele budskapet om Jesus, som igjen innebærer å bry seg om andre.

Kristendommen mener at mennesket er skapt i Guds bilde med uendelig verdi. Kristnes identitet er knyttet til dette. Denne identiteten og misjonsoppdraget har kristne fra alle verdensdeler og alle kirkesamfunn. Å vise praktisk nestekjærlighet har alltid vært viktig for mennesker som vil være Jesu etterfølgere.

Grensesprengende
Misjon uttrykker noe dynamisk og grensesprengende. Kirken skal være oppsøkende. På tvers av geografiske, religiøse, kulturelle, sosiale og generasjonsmessige grenser skal kirken dele tro og liv. Budskapet rommer syndstilgivelse og frelse, diakoni og helbredelse, rettferdighet og forsoning.

Kirken skal også være inviterende; den skal åpne sitt fellesskap for mennesker, grupper og kulturer som står utenfor. Det grensesprengende og inviterende er sentrale trekk ved det at kirken er misjonerende.

I ørkenen er det en synd som er større enn alle andre:
Å vite hvor det er vann å finne, men ikke si fra til andre (arabisk ordtak)

Kontaktinformasjon for Mellomkirkelig råd

Kirkens Hus Rådshusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:

Mandag-fredag kl. 09.00-15.30

Postadresse:

Mellomkirkelig råd

Postboks 799 Sentrum

E-post: post.kirkeradet@kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)