Hva var tilhørigordningen i Den norske kirke?

Tidligere var Den norske kirkes lovpålagt å registrere barn av medlemmer som tilhørige til kirken. Slik er det ikke lenger. Ordningen sluttet å eksistere 1. januar 2021.

To personer sitter i et kirkerom på kirkekaffe. De spiser kringle, ler og sitter tett.

Dette er en informasjonsside om en tilhørigordning i Den norske kirke som opphørte 1. januar 2021.

Kort om tilhørigordningen

• Tilhørige var barn (0-18 år) som ikke var døpt, men som hadde en eller flere foreldre som var medlem i Den norske kirke.
  • Tilhørigordningen finnes ikke lenger.
  • Tilhørig var ikke det samme som å være medlem i Den norske kirke.
  • Dette var en ordning som Den norske kirke var pålagt av staten.
  • Ordningen ble laget for å beregne økonomisk støtte til andre tros- og livssynssamfunn utenfor Den norske kirke.
  • Tilhørigordningen ble avsluttet 1. januar 2021.
  • Alle tilhørige ble slettet fra Den norske kirkes register da tilhørigordningen ble avsluttet.

Hva ville det si å være tilhørig?

Tilhørigordningen fungerte for Den norske kirke slik: barn av foreldre som var medlem av Den norske kirke, ble regnet som tilhørende Den norske kirke ved fødsel. I kirkens registre stod disse barna oppført som tilhørige, noe som altså var en annen kategori enn medlem.

Dersom barna senere ble døpt, ble de medlem i Den norske kirke (dåp er medlemskravet i Den norske kirke). Tilhørige barn som ikke ble døpt innen de fylte 18 år, ble slettet fra kirkens registre.

Frem til 1. oktober 2018 man automatisk registrert som tilhørig i kirkens registre på grunnlag av fødselsmeldinger fra Folkeregisteret. Fra oktober 2018 ble tilhørighet registrert dersom foreldrene ønsket det. Alle som stod som tilhørige 1. januar 2021 ble slettet fra Den norske kirkes registre.

Hvorfor eksisterte tilhørigordningen i Den norske kirke?

Tilhørigordningen ble etablert av staten for å kunne beregne offentlig støtte til tros- og livssynssamfunn utenfor Den norske kirke. Registrerte trossamfunn mottar offentlig støtte fra staten for både medlemmer og tilhørende. Siden synet på hva det vil si å være medlem i et trossamfunn varierer, regnet staten alle barn som tilhørende foreldrenes trossamfunn.

Den norske kirke mottar ikke offentlig støtte pr. medlem. Kirken mottar støtte over statens og kommunenes budsjetter ut fra kirkepolitiske føringer i statsbudsjettet og kommunenes forpliktelser i henhold til kirkeloven. Endringer i antall medlemmer i Den norske kirke påvirker ikke kirkens budsjetter direkte.

De offentlige overføringene til Den norske kirke delt på antall medlemmer i kirken utgjør imidlertid beregningsgrunnlaget for de andre tros- og livssynssamfunnene. Derfor er det viktig for Den norske kirke at registeret over medlemmer er korrekt.

Når ble tilhørigordningen avsluttet?

Da den nye trossamfunnsloven trådte i kraft 1. januar 2021, opphørte tilhørigordningen, og tidligere tilhørige ble da slettet fra Den norske kirkes register.

Hvor mange var tilhørige i Den norske kirke?

Da tilhørigordningen ble avsluttet i 2021 stod 104.000 barn under 15 år som tilhørige, og 14.000 unge mellom 15 og 18 år. Disse er nå slettet fra kirkens registre. De som ønsket å bli medlemmer, valgte da å bli døpt.

Ble barn i Norge automatisk innmeldt som medlemmer i Den norske kirke? Også uten at foreldrene var medlem?

Nei. For å bli medlem i Den norske kirke må man være døpt.

Tidligere ble barn av kirkens medlemmer automatisk registrert som tilhørige i kirkens registre, ikke medlemmer. Slik er det ikke lenger.

Du som foresatt kan manuelt registrere at du ønsker informasjon om kirkens tilbud til barn og unge.

Hvordan kan jeg nå få informasjon om kirkens tilbud til barn og unge?

Man kan få informasjon om kirkens tilbud til barn og unge, uavhengig av barnet og foresattes medlemskap i Den norske kirke. Dette er mulig gjennom et trosopplæringabonnement. Abonnementet ble tilgjengelig da tilhørigordningen ble avsluttet.

Trosopplæringsabonnement er at du som er voksen sier ja til å få tilsendt informasjon om kirkens tilbud for barn og unge.

Bli trosopplæringsabonnent enkelt og gratis ved å logge deg på Min side og registrere abonnementet. Det er også mulig å kontakte kirken der du bor med barnets alder og navn for å registrere abonnementet, om du synes det er enklest.

Du kan se, endre eller avslutte ditt abonnement på Min side når som helst. Når barnet fyller 15 år stopper utsendingen av informasjon.

Om du har et barn som nå er medlem i Den norske kirke, får barnet automatisk tilsendt informasjon om de aktivitetene menigheten har som passer for sin alder.

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Settings for this website / Location -> "Allow"