Visitaser

En bispevisitas er et institusjonalisert og rettslig ordnet besøk av biskopen i ett eller flere sokn i den hensikt å utøve kirkelig tilsyn.

Visitaser

Formålet med bispevisitasen er å støtte, inspirere og veilede menigheter og ansatte, og gjøre kirkens nærvær synlig i lokalsamfunnet. Ved dette skal biskopen gi støtte til menighetenes virksomhet og styrke fellesskapet i menighetene.

Borg bispedømme er delt opp i ca 50 visitasområder. Noen av visitasområdene består av ett sokn, andre av flere sokn. En visitas varer normalt fra tirsdag til torsdag, med visitasgudstjeneste og biskopens visitasforedrag på søndag. Borg biskop gjennomfører normalt 6-7 visitaser i året. I følge "Visitasreglement for Den norske kirke" skal et sokn visiteres av biskopen hvert 8.år.