9. trinn: Musikk og kunst

Kirkene har utøvende musikere ansatt på heltid! Bruk kirkemusikernes kompetanse! Ta i bruk kirkerommet for elevkonserter, fremfør musikk fra ulike epoker for elevene og gi undervisning basert på musikktradisjoner og den lokale kirkes utsmykning.

9. trinn: Musikk og kunst

Musikerne i kirken har en høyt verdsatt kompetanse som mange skoler ikke har. Det ligger uante muligheter for kirkemusikere sammen med undervisningsansatt å boltre seg i kompetansemålene (i Musikk og Krle) og skape nye tilbud til kirke-skole samarbeidet.  
«Elevene viser og utvikler kompetanse i musikk på 8., 9. og 10. trinn når de spiller, synger og danser, og når de planlegger og gjennomfører arbeid med å utøve og lage musikk, viser fram og reflekterer over resultatene.» (Underveisvurdering, musikk)

Her er våre forslag:

Musikalsk tidsreise på 45 min!
Kirkemusikerne har høy kompetanse på musikk fra alle epoker i musikkhistorien. 
Han/hun kan med hjelp av sine innøvde klassiske stykker spille seg gjennom de ulike epoker og frem til populærmusikken i dag. Kirkemusikerne kan fortelle om orgelet og elevene kan sitte tett på og oppleve alle lydkvalitetene i det store instrumentet. Hvordan lages tonene i orgelet?  Varier sjanger, velg det melodiøse og skap en musikalsk reise i tid på en skoletime som kirken kan tilby samarbeidet.

Tips: La elevene være utøvende på noen stykker underveis individuelt eller i grupper. Knytt kirkens arkitektur og kirkerommets historiske «galleri» av utsmykning og malerier, altertavler og skulpturer, til formidlingen underveis. Vis likheter i kunst og musikk fra samme epoke! Skap et vakkert rom av musikalske øyeblikk hvor elevene glemmer tid og sted.

Lag evt. en quiz/kahoot i samarbeid med undervisningsansatt og lærer, fra «Den musikalske tidsreisen» som gjøres i kirken/på skolen i etterkant.

Kirken – et naturlig sted for elevers kunstneriske fremføring?
Hva om skolen og elevene hadde enklere tilgang til kirkerommet? Kan man knytte kirkerommet tettere til elevens utøvelse i musikk-faget? Kan man la kirkerommet være sted for elevkonserter for ett bestemt trinn? I musikkfaget skal eleven være utøvende og formidle en sang/et stykke individuelt eller i gruppe. Kan kirkemusikere hjelpe skolen med å nå dette målet ved å åpne kirkerommet for klassene på f.eks. 8.trinn en fast tid på året? La elevene oppleve musikalsk utvikling, mestring og musikkglede i deres lokale kirke.
 
«Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom at elevene får eksperimentere, bruke fantasi og kreativitet og får arbeide systematisk med å utvikle et produkt fra idé til ferdig resultat. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i musikk.»

Tips: Kirkemusiker må være i tett kontakt med musikklærer i forkant, ikke bare kirke-skole kontakt. Konsert på formiddagen.

«Se og hør» kristendommen i kunst og musikk!
Bruk utsmykning og malerier, altertavler og skulpturer, symboler og rommet til å presentere sentrale trekk i kristendommen. Når det gjelder å bruke kirkens mange malerier til å visualisere innholdet i undervisningen er det viktig å vite at Kulturdepartementet faktisk omtaler Norges 1600 kirker som «Norges største kunstgalleri». (Meld. St.)
Vis hvordan kristendommen og bibelske tekster gir seg til kjenne i populærkulturen og sosiale medier som Instagram. Spill låter og sanger som de unge kjenner igjen som inneholder bibelske tekster som sier noe sentralt om den kristne tro.
Poplåter med referanse til kristen tro
Cappelendamm.no Jesus i musikken
Mæla skole: Kristendom, kunst, arkitektur og musikk

Bruk musikkverk/sanger/salmer som elevene drar kjensel på. Musikk aktiverer minner og elevene kan lettere huske historiske hendelser ved å knytte disse til en komposisjon/sang. Her er det bare fantasien som setter begrensninger. Vær kreativ.
Si noe om musikken og allsangens betydning for samfunn, kirke og kristendommen opp igjennom historien som fellesskapsbyggende og identitetsskapende. Hva betyr sangen i dag? Hva betyr populærmusikken for dem i dag? Lytter de mer til musikk i dag pga. mobiltelefonen? Hva betyr teksten når de lytter til musikk? Hva gjør musikken med dem? Kan musikk bidra til livsmestring og gi håp?

Kan vi synge salmer i undervisningen?
Elevene skal kjenne sin kultur og historie, og sånn sett skal de også kjenne til salmene. Fordi mye av innholdet i salmene er forkynnende og tilsluttende kan elevene synge med om de vil, men de står helt fritt til også å bare lytte. Det er foreldrenes opplevelse av aktiviteten som definerer om det er i orden å synge med eller ikke. I dommen mot KRL-faget i 2008 i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg, ble full fritaksrett innført for alt foreldrene definerer og opplever som religiøs aktivitet.

Alle elever skal tilegne seg salmens kunnskapsinnhold, men ifølge fritaksretten er de fritatt fra å fremsi eller synge et salmevers høyt. Dermed har salmesang i skolen, og spesielt i KRLE-undervisningen, kommet i klemme.

Kilde: https://blogg.forskning.no/religion-og-kulturmoter/juletregang-i-skolen--religios-praksis/1094119

Ansatte i menighet sier: «Elevene kan høre på salmene, men det er frivillig å synge med. Vi synger for dem.»

Kompetansemål i Musikk etter 10.trinn
- utøve et variert repertoar av musikk, sang, andre vokale uttrykk og dans
-
samarbeide med andre om å planlegge og gjennomføre øvingsprosesser hvor det inngår selvvalgt sang, andre vokale uttrykk, spill på instrumenter eller dans, og formidle resultatet i gruppe eller individuelt
-utforske og formidle musikalske opplevelser og erfaringer, og reflektere over bruk av musikalske virkemidler

- utforske og reflektere over hvordan musikk, sang og dans som estetiske uttrykk er påvirket av og uttrykk for historiske og samfunnsmessige forhold, og skape musikalske uttrykk som tar opp utfordringer i samtiden

Kompetansemål i KRLE etter 10.trinn:  
- utforske og presentere sentrale trekk ved kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner og deres utbredelse i dag
- utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur
-bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
-
utforske og drøfte hvordan kristendom og andre religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt

Ressurs:
KIRKUS, Kirkelig kultursenter sør
Et kirkelig kompetansesenter for musikkpedagogikk og metodikk
for barn og unge.
https://www.kirkus.no/

På Den norske kirkes side kirken.no/kultur finner du mer informasjon om salmer og kirkemusikk her: www.kirken.no/kultur

Salmedatabasen - Ressursbanken

Cappelendamm, Salmer en kulturskatt

Kirkemøtets vedtak for den norske kirkes kunst og kultursatsing, KM 11/18 vedtak 5 Kirkemusikerne at kirkemusikerne er nøkkelpersoner i kirkens arbeid med kunst og kultur.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"