Han lever!

Biskop Tor Singsaas ønsker GOD PÅSKE 2017 med historien om Maria Magdalena, kvinnen som først møtte den oppstandne Jesus Kristus. Dette er fortellingen som har forandret verden. Døden har gått på sitt første tap! Les biskop Tors påskeandakt her.

Han lever!

Jesus og Maria Magdalena

Fortellingen om Maria Magdalena som fortvilt leter etter Jesus og møter ham levende igjen, er den vakreste fortellingen i Bibelen. Maria trosset alle farer i de kaotiske dagene i påskehøytiden i Jerusalem.

Evangeliene beskriver situasjonen omkring Jesu død på korset som kritisk for alle hans venner som fulgte ham. Disiplene låste seg inn på et loft nede i Jerusalem, livende redd for å bli fanget og dermed lide samme skjebne som Jesus. Evangeliene forskjønner ikke deres innsats med en eneste bokstav. Hadde det vært opp til dem, hadde hele fortellingen om Jesus Kristus blitt glemt.

De eneste som handler og trosser alle farer er kvinnene. Evangelisten Johannes forteller levende og dramatisk; Maria Magdalena kommer alene til graven og finner steinen rullet bort. Hun løper det hun kan ned i byen for å alarmere disiplene. Banker desperat på døra til skjulestedet deres. Andpusten får hun fortalt Peter og Johannes hva hun har sett. De styrter på dør og løper det raskeste de kan til graven. De går inn og finner den tom. Bare linklærne er der etter Jesus. De så og trodde, fortelles det. Det Jesus hadde sagt om oppstandelsen før han døde, gikk nå opp for dem.

Maria kom opp til graven etter de andre. Hun er forvirret og fortvilt. Vimser omkring. De to andre går derfra. Mens Maria blir igjen. Hun blir stående utenfor graven. Skjønner overhode ikke noe av dette. For hennes eneste tanke var å få komme opp til graven for å være alene der. Gråtende bøyer hun seg og ser inn i graven, og får se to hvitkledde engler sitte der Jesu kropp hadde ligget. De spør: «Hvorfor gråter du?». Fortvilt spør hun tilbake om det er de som har tatt Jesus bort, for hun leter etter ham. Hun snur seg, og der står Jesus. Men hun skjønner ikke at det er han, og tror det er gartneren. Jesus spør også: «Hvorfor gråter du?». Hun sier heftig: «Hvis du har tatt ham, så vis meg hvor du har lagt ham, så jeg kan ta ham med meg.» «Maria», sier Jesus. Med ett går det opp for Maria hvem han er. «Rabbuni» bryter hun ut, det betyr mester. «Er det virkelig du, Jesus?»

For bare han kan si navnet hennes på denne måten. Hun kjenner igjen klangen i stemmen. Hvor ofte hadde han ikke ropt navnet hennes da de gikk sammen, hvisket det da de alle satt rundt bålet om kvelden og samtalte. Det var en egen varme i stemmen hans. Mens de andre bare får se en tom grav, er det Maria Magdalena som får selve møtet med den oppstandne. Hun får komme «bak den tomme grav».

Glad og opprømt løper hun ned til byen igjen og forteller det til disiplene.
Hun har møtt ham! Han lever!

Dette er fortellingen som har forandret verden.
Jesus Kristus lever!!
Døden har gått på sitt første tap.
Og det skal bli mange, mange flere!

Velsignet påskehøytid!

Biskop Tor Singsaas

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"