Den gamle silkekåpen er godt brukt. Biskoper i Stavanger helt tilbake til 40-tallet har båret den, og slitasjen er blitt stor. En bispekåpe skal tåle både vær, vind og mye reising. I det siste har biskopen måttet bruke en egen reisekåpe, den gamle er ikke lenger egnet til å fraktes rundt.
Derfor var gleden stor da kunstner Åse Eriksen ankom bispedømmekontoret i Stavanger forrige uke med en ny, vakker, og ikke minst solid bispekåpe.
Bispekåpen er vevd i ull og er silkeforet. Ved hjelp av en gammel kinesisk veveteknikk er symbolene for de fire evangelistene fremstilt langs åpningen på kåpen.
Vestlandsfarger
Åse Eriksen vant konkurransen om å lage bispekåpen som ble lyst ut for rundt to år siden. Hun har arbeidet med kirketekstiler siden 1998 og har hatt utstillinger i Norge, Sverige, Danmark, Orknøyene og USA.
Eriksen har også laget bispekåpen til Tunsberg, som er rød. Stavangers kåpe er dypt blå, med ulike grønne og blå sjatteringer som gir assosiasjoner til både sjø og vestlands-knauser.
– Jeg er veldig fornøyd med fargen! smiler Anne Lise Ådnøy med kåpen over presteskjorta. Først på vigslingsdagen bærer hun kåpen over bispeskjorta, og det helt spesielle plagget blir innviet.
– En stor jobb
Åse Eriksen forteller at det på ingen måte er en liten jobb å lage en bispekåpe.
– Det er faktisk en ganske stor jobb! Jeg tenkte meg godt om før jeg sendte inn til konkurransen, sier Eriksen, som har lang erfaring innen kirkekunst-området.
Hun har vært i fagrådet for kirkekunst i Bjørgvin i 10 år, og har stor interesse for rekonstruering av tekstiler og bruk av gamle teknikker.
Vevteknikken hun har brukt på Stavangers bispekåpe kalles «kinesisk renningsvev». Eriksen farger renningen selv, og mønsteret kommer fram ved at renningene bytter plass på forsiden av tekstilen. Hun holder kurs både i Norge og i utlandet i bruk av vevteknikken, som gikk ut av vanlig bruk på 500-tallet.
– Men det går veldig fint an å bruke teknikken i dag, sier Eriksen, og forteller at hun har vevd det meste på kåpen flere ganger.
Øverst på ryggpartiet er det vevd et gresk kors på et intrikat flettemønster, som gjentas på kåpekanten foran, bak evangelist-symbolene. Mønsteret i selve kappen har form av firkanter og sirkler som går i hverandre oppå blå og grønne striper – av hav, hei eller horisont om man vil. Det solide ull-materialet skal tåle både reiser og vestlandsvær i mange år framover.
– Nyskapende
En egen komite for bispekåpen har jobbet sammen med Eriksen i prosessen.
– Åse Eriksen er en flink kunstner, som det har vært spennende å jobbe sammen med, forteller stiftsdirektør Jorunn Kraft Vistnes.
– Kåpen hun har laget bringer tradisjonen med seg på en nyskapende måte. Evangelist-symbolene er klassiske til bispekåper, men fremstår ikke veldig enkle eller tydelige. Man kan se på kåpen og stadig oppdage nye ting, sier Vistnes.
Eriksen har også laget fire fint avstemte stolaer i kirkeårets farger, som skal brukes inni kåpen. Stolaen viser at biskopen også er prest.
Bilder av biskopen med den nye kåpen over bispeskjorta kommer på søndag.