Ungdomsgudstjeneste 07.02.21 (andakt på nett)

Med snø under beina og lys fra bålet skulle vi ha hatt ungdomsgudstjeneste i kirkehagen til Eidsvåg kirke søndag 07. februar, og pga.nye restriksjon er dette nå avlyst. Men andakten kommer her.

Ungdomsgudstjeneste 07.02.21 (andakt på nett)

Preken

Forestill deg at ditt liv er en lang dannelsesreise. Du skal bli et fullvoksent menneske med en masse gode erfaringer av kjærlighet, sorg og glede. På denne reise i ditt kommer der fjelltopper og daler. Når du er på toppen så er alt godt. Du opplever flow og livet er lykkelig. Når man er i daler da kan det være deprimerende, slitsomt og man føler seg som en feil. Jesus er på dannelsesreise med disiplene og i det vi hørte lest tok han noen med på fjell. For de skulle ha en fjellopplevelse. De skulle opp på toppen. Og mens Jesus er på fjellet med disiplene forvandles han for øyene og de to største personer i GT, Moses og Elia kommer til syne.

Det som skjer er at disiplene for en forsmak på himmelen. De ser Jesus som forvandlet og han stråler og de er sammen med noen av de som er gått forut. Det er godt å være der. Koselig å kunne snakke med Moses om vandringen gjennom det røde hav og alle de andre ting.

Peter han vil bli der og bygge hytter og bare kose seg. For det er godt å være her. Men i det samme kommer der en sky og da ser de bare Jesus. Og en stemmer taler. «Dette er min elskede sønn. Hør ham!»

Skyen viser, at selv om du står på toppen kan der være noe dunkelt. Men Gud er med. For midt i det som er dunkelt er der et klart budskap. Det er min elskede sønn. Hør ham. Gud elsker sinn sønn, men der er noe han elsker enda mere og det er oss. Ja, Gud elskede hele verden så høyt at han gav sin eneste sønn, for at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt men ha evig liv.

Se denne opplevelse disiplene hadde, det var Guds kjærlighet på høyden. Det gir et rush - et kick. Og det er fantastisk med sådan en fjellopplevelse. Men vi lever ikke alltid i de store og sterke opplevelser og kan ikke det, det må også bare være hverdager og det er de kjedelige vanlige hverdager vi har flest av. Men også der er Gud med oss, eller han ønsker å være med oss, hvis vi gir plass. Hans kjærlighet er i høyden og hans kjærlighet når oss i dypet på vanlige dager og når du kjenner deg igjen i kul kjelleren. Jesus sir jeg er med dere alle dage. Han går med oss i livet og han er faktisk også med i døden, ja hans kjærlighet er så endeløs at han har tatt kampen opp mot døden og overvunnet det. Men hva har det med deg å gjøre. Det har faktisk allting med deg å gjøre. Du er også på en reise i livet. Noen gange føles det som om vi er de eneste og ingen forstår oss. Men Jesus forstår, for han har prøvet alt, til og med å dø. Så han kjenner til smerte. Han kan vi faktisk venne oss til og si de ting vi har på hjertet. Og så kan det være han også vil si noe til os. Og der skal du høre etter. Gud sier: Jesus, det er min elskede sønn. Hør ham. Hør hva han sier. Det kan vi lese i Bibelen og vi kan være stille i bønn og lytte. Amen.

Evangeliet:

Jesus tok med seg Peter, Jakob og Johannes og førte dem opp på et høyt fjell, hvor de var alene. Der ble han forvandlet for øynene på dem, og klærne hans ble så skinnende hvite at ingen som bleker klær her på jorden, kan få dem så hvite. Elia viste seg for dem sammen med Moses, og de snakket med Jesus. Da tok Peter til orde og sa til Jesus: «Rabbi, det er godt at vi er her. La oss bygge tre hytter, en til deg, en til Moses og en til Elia.» Han visste ikke hva han skulle si, for de ble grepet av stor frykt. Da kom det en sky og skygget over dem, og det lød en røst fra skyen: «Dette er min Sønn, den elskede. Hør ham!» Og med ett, da de så seg omkring, så de ingen annen enn Jesus; bare han var hos dem.

På veien ned fra fjellet påla han dem at de ikke skulle fortelle noen hva de hadde sett, før Menneskesønnen var stått opp fra de døde.

Slik lyder det hellige evangelium

Mark 9,2-13

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"