Ukens andakt, uke 46

Ukens andakt er skrevet av Jørgen Grimelid

Ukens andakt, uke 46

Kristi redskap

 

Om tre søndager er det første søndag i advent. Med andre ord så er vi på slutten av dette kirkeåret. I Kolosserbrevet kapitel 1 versene 24 – 25, minner Paulus oss om at vi er redskap for Guds rike i denne verden.

I følge Paulus hadde Gud holdt på en hemmelighet. Denne hemmeligheten inneholdt en plan, som du og jeg er en viktig del av. Planen bygger på at vi er tildelt oppgaver for å gjøre tjeneste i Guds rike, og være Kristi medarbeidere. Oppgavene kan være så mange og ingen oppgave synes være viktigere enn de andre. Felles for oppgavene er at de inneholder det samme mål, som er at vi skal formidle Guds ord. Denne formidling kan være den måten vi lever på. Både ord, holdninger og gjerninger formidler troen. Målet med våre ulike oppgaver er at Guds ord skal komme mennesker til hjelp i hverdagen.

Ingen må få seg til å tro at oppgavene er delt ut helt vilkårlig. Fordelingen av oppgaver er gjort ut fra de ressurser vi er blitt tildelt. Paulus fikk oppgaven med å være hedningenes apostel. En oppgave som mange ganger brakte ham sorg og lidelse. Dette til tross så gjennomførte han oppgaven uten å miste dens mål og funksjon av syne. Årsaken til Paulus sin gjennomføringsevne bunner i at han ble holdt oppe av en kraft. En kraft som ikke hadde sitt opphav i Paulus selv. Kilden der Paulus hentet sin kraft var fellesskapet med Kristus, et fellesskap som du og jeg også er invitert til å være en del av.

 

Les gjerne: Kolosserbrevet kapitel 1 versene 24 – 25

Syng gjerne: Herre, du har reist meg opp. Nr. 766 (nye salmeboken)

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"