Ukens andakt, uke 42

Andakten er skrevet av Jørgen Grimelid

Ukens andakt, uke 42

I den første halvdel av kirkeåret var det de store festhøytidene, jul, påske, Kristihimmelfartsdag og pinsen som preget prekentekstene. Nå i den siste halvdelen av kirkeåret handler det om treenighetstiden. Hvor den ene Gud fremtrer som tre personer, som Fader, Sønn og Hellig Ånd. Tre personer som eksisterer i kraft av hverandre, og ikke uavhengig av hverandre.

Det er en treenig Gud som ser deg og meg, og møter oss i evangelienes fortellinger om Jesu jordiske liv og gjerning. Det er ikke tilfeldighet at Jesus gjester jorden. Hendelsen julenatt da Jesus ble født har den betydning at den treenige Gud blir menneske. Konsekvensen er at Jesus ser menneskelivet innenfra, ved selv å bli et menneske. Dette er kristendommens sentrum.

I Markus evangelium kapitel 1 versene 40 – 45 kan vi lese om en spedalsk mann som møter Jesus. Denne mannen levde helt sikkert i en stor nød. Kanskje er det slik at Den Hellige Ånd har gitt mannen styrke til å fremme sin nød for Jesus. I møtet med den treenige Gud, faller mannen på kne foran Jesus og ber ydmykt:” Om du vil, kan du gjøre meg ren.”   Det som i virkeligheten skjer er at den spedalske mannen tar sine første skritt på troens vei. Jesus blir grepet av medfølelse. Han strekker ut hånden, rører ved den spedalske, og sier:” Jeg vil! Bli ren!”

Når Jesus sender mannen fra seg, er det et utstøtt medmenneske som sendes tilbake til det menneskelige fellesskap. Med beskjed om ikke å fortelle til noen hvem som har gjort ham frisk. I dette ligger det en antydning om at den spedalske skal bærer med seg kunnskapen om Jesu ord og gjerninger som en dyrebar hemmelighet i sitt eget hjerte. Ja, det virker som om Jesus vil modne frem en indre forståelse hos mannen at Jesus er Messias.

Denne lille fortellingen forteller oss at den spedalske blir innlemmet i Guds rike. Begrunnelsen er at mannen tror på Jesus som Messias.

Som for den spedalske er det også for oss. Gud er ikke gåtefull og fjern, men tydelig og nær. Gud er Jesus. Gud kan bli den hemmelige gleden og kraftkilden i våre liv. Den som finner Jesus, har funnet alt!

Les gjerne: Markus evangelium kapitel 1 versene 40 – 45

Syng gjerne: Navnet Jesus, nr. 86 (i den nye salmeboken)

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"