Ukens andakt, uke 20

Ukens andakt er skrevet av Jørgen Grimlid

Ukens andakt, uke 20

Andakt uke 20 2020

 

Prekenteksten på 17. mai er hentet fra Lukas evangelium 1, 50 – 53. Disse fire versene er et utdrag fra det som kalles for Marias lovsang. Maria formet lovsangen da hun fikk vite at hun skulle føde verdens frelser. Sakte men sikkert gikk det opp for Maria alt det hun hadde lært om Gud og hun begynte å se mønsteret i Guds gjerninger.

 

Maria ble den gode forvalter av oppgaven å føde Jesus inn i denne verden. Hun ble vist tillit og tok vare på tilliten, da hun sa «La det skje». Kjenner vi igjen ordene «La det skje»? Disse ordene stammer fra den tredje bønnen i Fader Vår. Der sier vi; «La din vilje skje på jorden som i himmelen». Når disse ordene blir sagt av et våkent sinn, da blir ordene vår bønn til Gud, vårt ja og vår bekjennelse. Vi begynner på veien til å bli Guds medarbeider og den gode forvalter av det vi er satt til å ta vare på.

 

Med oss på denne veien kan vi stole på at Gud er tilstede med sin godhet og barmhjertighet. Når Gud er med oss på livsveien utfordres vi til å sette våre ressurser inn i Guds plan med oss, menneskene rundt oss og det som finnes i naturen. Vi blir forvaltere av Guds skapergjerning i verden.

 

Det å være forvalter hos Gud handler om å spørre Gud om hva han mener, og hva som er hans vilje.

 

Gud kjenner alt. Han vet alt om vår fremtid om vi lar han få slippe til i livene våre. Derfor sier han «la meg få råde over mine barn og mine henders verk» Spørsmålet til deg og meg er om vi vil gi Gud frie hender i våre liv?

 

Syng eller les salmen i salmeboken «Han tek ikkje glansen av livet» no 355

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"