Ukens andakt, uke 4

Ukens andakt er skrevet av Jørgen Grimelid

Ukens andakt, uke 4

I salme 146, versene 1-10, formidles det til oss en profeti om helbredelse. En helbredelse som beskrives i Lukas evangelium kapitel 18, versene 35-44. I Lukas teksten kan vi lese om den blinde mannen i Jeriko. Han satt ved veien og tigget. Så hendte det seg at Jesus kom forbi og stoppet opp ved den blinde. Jesus hørte nemlig ropene fra den blinde som lød Jesus: "du Davids sønn, ha barmhjertighet med meg". Jesus stanset et lite øyeblikk, løftet hånden og sa: "hva vil du jeg skal gjøre for deg?" Den blinde svarte: "la meg få synet igjen". Jesus brukte to ord da han svarte: "Bli seende" Det ble lys i øynene til den blinde, et lys som kom innenfra, et lys av bevissthet, av det å kunne sanse, se og være til.

Vi kan også rope til Jesus: Herre miskunne deg over oss. Til oss vil også ordene lyde "hva vil du jeg skal gjøre for deg?" Jesus gjør noe for oss når et menneske døpes. Ord kan ikke fullt ut beskrive hva som skjer. Det vi vet er at det skapes et felleskap mellom oss og den treenige Gud. Vi får et løfte og et håp om at Gud tilgir oss og renser oss for all urett.

Dåpen gir et felleskap med Kristus og med kristne søsken i vår lokale menighet og i den verdensvide kirke. Dette felleskapet strekker seg over tid og rom: for det er én tro, én dåp, én kirke. Det vi får i dåpen gir oss mot og styrke til å elske Gud og vår neste.

Vi oppfordres til å ta vare på troen på Jesus, slik at Jesus får prege våre holdninger, ord og gjerninger. I møte med våre medmennesker gir dette til fellesskap preget av trygghet og tillit. På denne måten kan vi vise vei til Jesus.

Les gjerne: Salme 146, 1-10 og Lukas evangelium kapitel 18, 35-44.

Syng gjerne: Deg å få skode nr. 482.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"