Ukens andakt, uke 43

Ukens andakt er skrevet av Jørgen Grimelid

Ukens andakt, uke 43

Guds løfter

 

Det nye testamentet er oppfyllelsen av dr mange profetier fra det gamle testamentet. Et godt eksempel på dette er da Jesus åpnet en direkte bønnevei for oss inn til Guds Faders hjerte. I den femte bønnen i Fader Vår ber vi om at Gud skal forlate oss vår skyld, som vi forlater våre skyldnere. Ved å be denne bønnen av et oppriktig hjerte, byttes synd ut med frelse. I det andre Korinterbrevet kapitel 5 og i det 21 verset står det «Han som ikke visste av synd, har Gud gjort til synd for oss, så vi skal bli rettferdige for Gud i han».

Når Gud tilgir synd er det ingen vrede eller bebreidelser tilbake i Guds hjerte. Gud tilgir oss all vår synd av et med stor glede.

Hos profeten Jesaja (det gamle testamentet) i det 44 kapitel det 22 verset finner vi en parallell til verset i Korinterbrevet. Hos Jesaja står det «Jeg stryker bort dine lovbrudd som en tåke og dine synder som en sky. Vend om til meg, for jeg løser deg ut!». Synden blir sammenlignet med en sky eller som en tåke. Felles for både skyer og tåke er at de dekker for solen. Når synden er som en tåke, er det vanskelig å finne veien fremover. Det er lett å gå i ring og vi kommer ikke oss videre. Tåken skjuler også for de farer som ligger på veien foran oss.

Det er både en betingelse og et løfte i verset fra Jesaja. Betingelsen er: vend om til meg. Løftet er at Gud gjenløser meg. Vi har vel alle gjort den erfaring av både skyer og tåke må vike for solen. Slik er det også disse to versene fremstiller Guds gjerning. Gud er som solen. Gud bryter inn i tåken. Tilbake står vi badet i solen.

Det Gud venter på er at vi tar imot invitasjonen om at han skal komme inn i våre liv.

Les gjerne: versene overfor fra Korinterbrevet og hos Jesaja.

Syng gjerne: Da Jesus satte sjelen fri, nr. 378 (nye salmeboken)

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"