Ukens andakt uke 49

Ukens andakt er skrevet av Jørgen Grimelid

Ukens andakt uke 49

Ukens andakt uke 49 2019

Teksten for kommende søndag er hentet fra Johannes evangelium kapitel 14 versene 1 – 4. En tekst som handler om å vente. Vente på Herren, i tro og tillit på hans løfter. Når Jesus kommer tilbake skal det vise seg at han ikke bare kom til verden som et lite menneskebarn, akkurat som alle oss andre som er kommet til denne verden som små menneskebarn. Det lille barnet i Betlehem var en helt annen, også.

 

Det lille barn i Betlehem

Han var en konge stor,

Som kom fra himlenes høye slott

Ned til vår arme jord.

Når Jesus kommer tilbake, skal han ta oss med til huset med de mange rom.

Å være kristen handler om å vente og å lengte. Det handler om tålmodighet og å ikke gi opp. Hele Det gamle testamente er som en ventetid og forberedelse til Jesu fødsel.

I Jesus sin forkynnelse og hans undergjerninger er det mye lengsel. Ja, hele hans forkynnelse av Guds rike er uttrykk for en dyp lengsel etter alt det gode som Guds rike skal bringe med seg.

Jesus vet at ventetiden kan være vanskelig og derfor sier han til oss: La ikke hjertet blir grepet av angst. Tro på Gud og tro på meg. I min Fars hus er det mange rom. Dette huset tilhører hans himmelske Far.

At det er mange rom der, forteller oss at der er det plass til mange. Det er derfor ingen grunn til å tvile på at også du og jeg har en plass, et rom, hos Gud. I Guds bolig er det et rom for alle. Slik kan vi arbeide for mer «individuell tilpasning» for den enkelte i menigheten.

Jesus overlater oss ikke til oss selv, men har etterlatt seg fotspor som vi vil finne igjen. Jesus har ikke dratt bort fra menneskeslekten som han er så glad i. Han har gått i forveien, og er samtidig med oss på reiseruten. 

Samtidig ligger det en oppfordring til oss om å hjelpe hverandre til å holde troen levende. En tro som kan gi oss trygghet og hjelpe oss til å se fremover.

Vi er på vei mot ham som venter på oss. For det finnes et sted hvor alt skal bli nytt. Fremtiden vår er allerede på sett og vis sikret. Gjennom vissheten om framtiden kan vi få lys og kraft over nåtiden.

 

Første gang Jesus kom, kom han med håp og med drømmer til oss mennesker.

Neste gang kommer han for å virkeliggjøre håpet og drømmene, for alle som har valgt Jesus som sin frelser.

 

Les gjerne: Johannes evangelium kapitel 14 versene 1 – 4.

 

Syng gjerne: Folkefrelser til oss kom nr 2 (nye salmeboken)

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"