Ukens andakt uke 5/2020

Ukens andakt er skrevet av Jørgen Grimelid

Ukens andakt uke 5/2020

Ukens andakt uke 5 

I Markus evangelium kap 2, 1- 12 kan vi lese om en lam mann som hadde fire kreative venner. Vennene var villige til å gjøre noe helt utradisjonelt for den lamme mannen, slik at han kunne få nå frem til Jesus. De var villig til å prøve utradisjonell løsning og forholdt seg ikke til trygge og gjentakende arbeidsformer. De holdt ikke sin kreativitet og evner for seg selv og til egen vinning. De lot seg ikke stoppe av hindringer og vanskeligheter, hva som passet best eller hva andre tenkte og mente, det brydde ikke mennene seg om. Det som var i deres fokus var oppdraget deres tro hadde gitt dem.  

Vi kan så avgjort lære noe av disse vennene. Dersom vi virkelig tror at kirken eksisterer til Guds ære og til tjenesten for vår neste og for verden, må vi våge oss utenfor kirkens fire vegger. Vi må tenke nytt og ikke kjøre med håndbremsen på.

Apostelen Paulus reflekterte over Abraham og hans liv på jorden. Han konkluderte med at det var ikke gjerningene som var det viktige med Abraham, men troen. Abraham fikk et løfte fra Gud om en tallrik slekt. Et løfte han trodde på.

I det øyeblikket Abraham fikk løftet, hadde han to muligheter: Han kunne avvise løftet, tvile på det og benekte det. Men han kunne også ta imot løftet fra Gud og møte det med sin egen tro. Abraham valgte det siste.

Der de fire mennene sto og firte ned den lamme mannen er det en likhet mellom deres handling og den handling og vår oppgave vi har som Jesus venner. Vi har som Jesus disipler som oppgave å legge til rette og skape muligheter for mennesker til å møte Gud. Den oppgave vi er tillagt kan løses ved at vi tar i bruk våre kreative evner og gaver.

Den treenige Gud ber oss om å ha fokus på å gjenopprette menneskeverdet, helbrede de syke og ta imot de som står eller faller utenfor. Da kan vi ikke leve et komfortabelt liv innenfor kirkens vegger. Vi kan ikke vegre oss for ukjente arbeidsmetoder. Kristendommen er en religion som ikke roper på at vi skal være komfortable, men ha fokus på vårt kall, bruke våre evner og vår kreativitet.

Les gjerne: Markus evangelium kap 2, 1- 12

Syng gjerne:

 «Kom, kom og hør et gledens ord» nr 440 i den nye salmeboken

«O, store Gud, når jeg i undring aner» 284 i den nye salmeboken

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"