Ukens andakt, uke 7

Ukens andakt er skrevet av Jørgen Grimelid

Ukens andakt, uke 7

I Matteus kapitel 17 versene 1 – 9 kan vi lese om at disiplene var sammen med Jesus, Moses og Elias oppe et fjellet som kalles Forklarelsens berg. Disippelen Peter var den mest aktive av dem. I likhet med de andre disiplene hadde han, slått av skrekk kastet, seg ned med ansiktet mot jorden. For de hadde fått se hvordan ting virkelig hang sammen.

Tenker vi etter så var det ikke rart at disiplene falt til jorden, da de møtte både Moses og Elia og samtidig hørte røsten fra himmelen, som sa til Moses: "Ham skal dere høre på! Hør ham!"

Da disiplene så opp, så de ingen andre enn Jesus. Han tok disiplene vennlig i armen og reiste dem opp og sa: «Reis dere, og frykt ikke!» Ordene «Frykt ikke.» sies hele 365 ganger i Bibelen, og det kan være en trøst for oss alle at det er en slik hilsen til deg og meg, hver dag i året.

Når Jesus sier «frykt ikke», er som om Gud bygger en bro for sin nåde direkte til akkurat deg og meg og sier: «Dere skal slippe å frykte!»

Jesus var oppfyllelsen av alt Gud hadde talt og advart mot gjennom profetene. For oss som lever i dag fremstår det nye testamentet med Jesus sine ord og gjerninger som selve oppfyllelsen av det gamle testamentet.

Når Jesus får virke med sin kraft, skjer en forvandling med oss. For Jesus ønsker ikke at vi skal la denne verden få styre oss. Han vil la våre holdninger og tanker bli forvandlet til så se hva som er Guds vilje.

Oppe på fjellet var disiplene en del av et større fellesskap. Vi vet at gode fellesskap sprer varme rundt seg, langt utover fellesskapets grenser. Vi kan ære Gud ved å bære det beste vi vet inn i fellesskapet. Et godt fellesskap inviterer andre inn til fellesskapet.

Når velsignelsen lyder: "Herren la sitt ansikt lyse over deg!", da åpnes dørene ut i Guds rike og Gud selv stråler over å se oss. På fjellet lød ordene fra en stolt Far: "Dette er min Sønn, den elskede, som jeg har behag i." En stolthet Gud viser alle som han har gjort til sine barn.

 

Les gjerne: Matteus kapitel 17 versene 1 – 9

Syng gjerne: O, Jesus åpne du mitt øye nr. 344

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"