Søndagstanker 3. søndag i påsketiden

Det er mange av oss som nå er litt slitne og leie av denne corona-situasjonen. Heldigvis har vi jo hatt en del fint vær i det siste, men denne nye måten å leve på er slitsom for de fleste. Søndagens tekst handler om omsorg fra den gode gjeteren. Kanskje noe å ta med seg denne uken?

Søndagstanker 3. søndag i påsketiden

Kjære alle sammen i Sælen menighet eller dere som leser dette på nettet! Det er mange av oss som nå er litt slitne og leie av denne corona-situasjonen. Heldigvis har vi jo hatt en del fint vær i det siste, men denne nye måten å leve på er slitsom for de fleste. Søndagens tekst handler om omsorg fra den gode gjeteren. Kanskje noe å ta med seg denne uken?

Men første en bønn hentet fra Areopagos sine nettsider:

Herre Jesus Kristus, la ingenting bli viktigere for meg enn å være i din nærhet. La fellesskapet med deg være sentrum i mitt liv og utgangspunkt for alt jeg gjør.

Form mine tanker og ord etter ditt sinn. Hjelp meg i stillhet å få hvile i ditt nærvær hva som enn skjer rundt meg.

Da kan jeg legge bak meg all engstelse for oppgaver som venter. All uro for morgendagen og fremtiden.

Du er med meg både når jeg har det godt og når jeg lider. Takk for at du vil være i meg for bestandig, for at du kan befri meg fra det som hindrer ditt nærvær i meg. Takk at du vil gjøre det, også nå. Amen

 

Evangelietekst: Joh 10,11-18

 

11 Jeg er den gode gjeteren. Den gode gjeteren gir livet sitt for sauene.12 Men den som er leiekar og ikke gjeter, og som selv ikke eier sauene, han forlater dem og flykter når han ser ulven komme, og ulven kaster seg over dem og sprer flokken.13 For han er bare leiekar og har ingen omsorg for sauene.14 Jeg er den gode gjeteren. Jeg kjenner mine, og mine kjenner meg,15 slik som Far kjenner meg og jeg kjenner Far. Jeg gir livet mitt for sauene.16 Jeg har også andre sauer, som ikke hører til denne flokken. Også dem må jeg lede. De skal høre min stemme, og det skal bli én flokk og én gjeter.
   17 Far elsker meg fordi jeg gir livet mitt for siden å ta det tilbake.18 Ingen tar mitt liv, jeg gir det frivillig. For jeg har makt til å gi det og makt til å ta det tilbake igjen. Dette er oppdraget jeg har fått av min Far.»

Slik lyder det hellige evangelium.

 

Preken

Den gode gjeteren, eller som vi også sier den gode hyrde. Jesus fremhever seg selv som en omsorgsperson. Hva i all verden er dette for en mann? Kanskje det var sånn de tenkte de som hørte Jesus si dette. For omsorg var ikke det som karakteriserte en mann på Jesu tid. Mannen var sjefen i huset og hans ord var lov. Mannen skaffet mat til familien sin og mannen ble beundret for fryktløshet og fasthet.

 

Opp igjennom hele historien har omsorg for barn, eldre og husholdning tradisjonelt lagt til kvinnene. Mennene har vært opptatt med å erobre verden eller bygge, eller jakte og fiske. Dette er jo litt annerledes nå her i Norge og i Vesten i dag. Men for to tusen år siden var det i hvert fall ikke vanlig at en mann definerte seg som leder ved å fremheve sine omsorgsevner. Den dag i dag er det sjelden en far sier at han er en god far fordi han er så omsorgsfull. Vanligvis vil han fremheve at han leker med ungene, lærer de ting og trener de i fotball eller et eller annet slik at de blir bedre og mer kompetente.

Jesus fremhever altså noe typiske kvinnelig som en karakteristikk ved sin person. Han gir omsorg slik en hyrde eller gjeter passer på sauene sine. Han betoner nærhet og fellesskap.

Så her begynner jeg å tenke på Gud og hvem Gud er. Vi omtaler han tradisjonelt som Faderen eller Far, og vi snakker ofte om Fader, Sønn og Hellig Ånd. Alle begreper som gir oss assosiasjoner om det mannlige. Jesus var jo mann så lenge han levde her på jorden, og for kirken har det opp i gjennom århundrene vært et argument for at kvinner for eksempel ikke kunne være prester. Slik er det fortsatt i det største kristne kirkesamfunnet, den katolske kirke.

Men så er det altså noe kvinnelig også ved Gud. Noe Jesus gjør helt klart i denne teksten. Også andre steder i Bibelen blir det klart at det typisk kvinnelige er en del av Gud: Jesus snakker i Lukas 13 om å samle Jerusalems barn slik en høne samler kyllingene under sine vinger.

Vi er alle skapt i Guds bilde. Det står det i skapelsesberetningen i første mosebok. Og det vil vel si at alle våre egenskaper finner vi også hos Gud?

Gud er mystisk, uutgrunnelig, full av paradokser, mer enn vi kan fatte og da tenker jeg at når vi tillegger ham visse egenskaper – for eksempel typisk mannlige, men unnlater å tillegge ham andre egenskaper, så gjør vi Gud mindre enn han er. Gud overskrider alle våre beskrivelser av ham, både de som fremhever det mannlig og de som fremhever det typisk kvinnelige. Siden Gud er så stor, så ufattelig, så er det viktig at vi har mange navn på Gud. Vi må aldri tro at vi har fanget Gud, at vi vet nøyaktig hvem Gud er. Gud er alltid større, alltid mer. Og slik er også hans kjærlighet.

Jesus sier han har omsorg for sauene – det vil si oss mennesker. Han kjenner hver og en av oss, og han vil gjøre alt for oss. Hans omsorg strekker seg inn i lidelsen og inn i døden. Jesus har vært overalt og han er med oss overalt.

Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd som var, er og være skal, én sann Gud fra evighet og til evighet.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"