Søndagstanker fra Sælen kirke 15. mars -20

Her kommer noen tanker og en bønn som jeg ville ha delt på gudstjenesten i dag om vi ikke hadde måtte avlyse på grunn av corona-pandemien. I tillegg legger jeg ved noen av salmene som vi ville ha sunget dersom vi kunne hatt gudstjeneste i dag.

Søndagstanker fra Sælen kirke 15. mars -20

I dag skulle vi ha døpt tre babyer i Sælen kirke under gudstjenesten. I tillegg skulle vi ha døpt seks konfirmanter i en egen seremoni etter gudstjenesten. En av tekstene vi leser i forbindelse med dåpen er den såkalt dåpsbefalingen:

Bibeltekst

Jesus sier: Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende. (Matt 28,18-20)

Bønn

Gode Gud, vi takker deg for at du er nær i denne vanskelig tiden, at du holder oppe verden ved din Ånd, at du har lovet å være med oss alle dager inntil verdens ende. Vi takker deg for ditt hellige ord som taler sannhet til oss. La oss få kjenne din kraft som hjelper oss til å leve i sannhet, til ære for deg og til gavn for hverandre. I Jesu navn. Amen.

 

Da disse babyene og ungdommen ble født for noen måneder siden eller for 14-15 år siden, så trakk de pusten for første gang da de kom ut av mors mage. Det var ingen som fortalte dem at «nå må dere begynne å puste.» Det var ingen som viste dem hvordan de skulle dra pusten for første gang. Ikke måtte de øve på det heller.

Til deg som er kommet forbi nyfødt-stadiet, kan jeg for eksempel si at du skal puste på en bestemt måte eller jeg kan minne deg på å puste helt ned i magen dersom du er stresset og kortpustet, men det helt unødvendig å lære deg å puste fordi du har pustet hele livet fra du var ett sekund gammel. Ingen har lært deg heller å puste. Det er bare noe du kan. Du kan heller ikke slutte å puste. Så lenge du lever, vil kroppen dra inn luft og slippe ut luft. Mesteparten av tiden, helt uten at du tenker på det.

Å puste handler om selve livet. Alle som lever puster. Og Herren over alt liv er ifølge den kristne tro Gud. Derfor lignes også Gud med pust. Sammenhengen mellom ånd og pust er nevnt mange ganger i Bibelen. Det gamle hebraiske ordet ruah betyr både ånd og pust og vind. Ruah Jahve forekommer mange ganger i det gamle testamentet. Hør bare her fra skapelsesberetningen i første Mosebok: «Jorden var øde og tom, og mørket lå over havdypet. Men Guds ånd svevde over vannet.»

Ifølge en annen oversettelse feide ”en mektig vind” over vannene. Her ser det ut som om en av oversettelsene er feil, men det er de ikke. Ruah Jahve kan bety både den mektige vinden og Guds ånd. Ruah Jahve forekommer også i forbindelse med skapelsen av Adam – det første mennesket: «Og Gud Herren skapte mannen av jord fra marken og blåste livsånde inn i nesen hans, så mannen ble til en levende skapning.»

Gud som gir sin ånd i menneskets kropp gjennom pusten, er ikke bare en poetisk metafor, men også et fysisk faktum.

Bibelen forteller om Jesus som viste seg for disiplene og pustet sin Ånd på dem: Igjen sa han til dem: «Fred være med dere! Som Far har sendt meg, sender jeg dere”. Med disse ordene åndet han på dem og sa: ”Ta imot Den hellige ånd!” Dette ligner også på når Gud pustet inn i Adams nese for å gi ham liv.

Bibelen har altså mange eksempler på at det er en guddommelig sammenheng mellom Guds ånd og vår fysiske pust.

I dåpen får vi Den hellige ånd på en særskilt måte. Det er som om Jesus pustet på dåpsbarnet og sa: «Ta imot den hellige ånd.» Alle som er døpt med den kristne dåp, har fått Den hellige ånd. Det er Ånden som hjelper oss til å tro at Jesus døde og stod opp igjen for oss, for at vi skal ha fred med Gud og evig liv. Gjennom pusten kan Ånden virke i oss.

Bønneforslag

En måte å be på er å lukke øynene, puste rolig og tenke når du puster inn, så puster du inn Guds fred, og når du puster ut, så puster du ut all uro og stress. Gjenta til du kjenner at roen senker seg.

Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd som var er og være skal en sann Gud fra evighet og til evighet. Amen.

Salmer vi ville ha sunget i dag:

588 Vi samles til dåp

246 Lyset skinner over jord

543 Vi kommer til deg

980.1 Litaniet

616 La din vingård bære frukt

320 Ærens konge

 

- Kapellan Rose-Marie Skarsten

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"