Vi skjønner ikke hva han snakker om!

Søndagstanker 3.mai ved sokneprest Frode Øglænd

Vi skjønner ikke hva han snakker om!

BIBELVERS Johannesevangeliet 16,16

Jesus sier: «Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal dere se meg.» Da sa noen av disiplene hans til hverandre: «Hva mener han med å si: ‘Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal dere se meg. Vi skjønner ikke hva han snakker om.»

SØNDAGSTANKER

Bibelverset er hentet fra søndagens prekentekst. Jesus sier noe gåtefullt, og disiplene sier: «Vi skjønner ikke hva han snakker om.» Omtrent sånn som da jeg som ungdom ble tatt med på gudstjenester av kjæresten min, som var kristen. Det var ikke jeg. Og der satt jeg, i Sandnes kirke, og hørte presten lese fra bibelen og holde preken. Jeg skjønte lite og ingen ting. Men én ting skjønte jeg:

Det er mer mellom himmel og jord enn jeg tenkte. Eller som kjæresten min sa: Livet er ikke bare det vi kan se, ta på og forstå. Livet har også en åndelig dimensjon. Nå, snart femti år senere, er det fortsatt mye jeg ikke skjønner. Som dette med påsken: Hvem kan skjønne at en død mann gikk levende ut av graven? Ikke jeg i hvert fall. Som jeg pleier å si det: Å tro er å tro på det utrolige.

Hva mente så Jesus med at om en liten stund skulle de ikke se ham, og om en liten stund igjen skulle de se ham? Kanskje tenke han på påsken, da han skulle dø, og være vekke tre dager, før oppstandelsen og disiplene skulle se ham igjen. Kanskje tiden etter påske, da disiplene så ham, men så var han plutselig vekke, før de plutselig så ham igjen. Kanskje tiden du og jeg lever i nå. At noen ganger ser vi Jesus og erfarer at han er nær oss, andre ganger ser vi ham ikke, og han kan virke både fjern og borte. Men det er fra vårt perspektiv. Fra Guds perspektiv er Jesus hos oss alltid og alle dager. Som Jesus selv sier det i Matteus 28,20: «Se, jeg er med dere alle dager, inntil verdens ende.» Ikke så lett å skjønne det heller. Men det går an å tro det. For å tro er å tro på det utrolige.

 

SALMEVERS Salme Nr. 203 i Norsk salmebok

De trodde at Jesus var borte, de trodde at Jesus var død.

Da kom han på stranden en morgen som lyste rød.

Tro ikke at Jesus er borte, tro ikke at Jesus er død.

Han lever og gir oss å spise av livets brød.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"