Kirken.no bruker såkalte cookies til trafikkmåling og optimalisering av innhold. Hvis du klikker «Jeg forstår, lukk meldingen» aksepterer du at vi bruker cookies på sidene. Vil du vite mer om cookies, trykk «les mer».

Jeg forstår, lukk meldingen

Les mer

Sorgen skal vendes til glede!

Søndagspreken ved Hans Martin Bekken

Søndagens prekentekst står skrevet i Joh. 16,16-22: 

Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal dere se meg.» Da sa noen av disiplene hans til hverandre: «Hva mener han med å si: ‘Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal dere se meg’ og: ‘Jeg går til Far’?  Hva mener han med ‘om en liten stund’? Vi skjønner ikke hva han snakker om.»  Jesus visste at de ville spørre ham, og han sa: «Snakker dere om det jeg sa: ‘Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal dere se meg’? Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Dere skal gråte og klage, men verden skal glede seg. Dere skal sørge, men sorgen skal bli forvandlet til glede.  Når en kvinne skal føde, er hun engstelig, for hennes time er kommet. Men når barnet er født, har hun glemt smertene i sin glede over at et menneske er kommet til verden.  Også dere er engstelige nå. Men jeg skal se dere igjen, og hjertet deres skal glede seg, og ingen skal ta gleden fra dere.

Det handler om den store ubegripelige historien om Marias sønn, som var en gave fra Gud, sann Gud og sant menneske,- Han lever blant oss i dag.Teksten forteller oss at en dag skal sorgen bli til glede.

Dette budskap om Gud som ble menneske sprenger alle grenser. 

Det krever ikke at vi skal bli fromme. Det krever ikke at vi skal løse alle gåter. Livet er en øvelse i å legge seg selv og alle dem vi elsker i Guds hender.

Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.»«Bli i meg så blir jeg i dere.»

Vi må ikke la oss overvinne av en glidende sekularitet som sier at skapelsen er en tilfeldighet. Denne meningstomhet dominerer i deler av dagens samfunn.  

Vår kristne tro er en gave fra Gud. Det er mye vi ikke forstår, men det er heller ikke nødvendig. Gud har plantet troen i oss, og Guds nærvær og kjærlighet er i oss og bærer oss videre. Tro skal ikke prestere, tro skal leves. 

Men selv med denne trosbagasjen opplever vi perioder med mismot, usikkerhet og fortvilelse. Vi opplever indre spenninger i troen.

Når Gud defineres ut av kulturen og menneskenes liv kommer tvilen. Prestasjonspresset. Selvopptattheten.

Finnes det en skaper? Trenger vi en skaper?

Er vi kun en biologisk masse? Uten ånd og sjel, en tilfeldig befruktning og en biologisk død?

Er døden det endelige absolutte ingenting, eller kommer vi fra Gud, og går tilbake til Ham?

Vi kristne må snakke sammen ofte, be sammen og ha tillit til Han som begynte den gode gjerning i oss vil fullføre den inntil Jesu Kristi dag.

Det levende ordet kommer fra Gud, og Gud kommer til oss gang på gang i ulike skikkelser og situasjoner. 

Mange fenomener vi opplever kan være tegn på noe større, noe meningsfylt, men vi fatter det ikke, for vi mennesker er selv skapt i uendelige variasjoner. Likevel føler vi en trygghet i en utrygg verden.

Det viktigste i livet ser vi ikke med øyet, men med hjertet.

Fra Salomos Ordsprog leser vi de kjente ordene:Bevar ditt hjerte fremfor alt du bevarer, for derfra utgår livet. 

Få om noen, lever opp til Jesu ord. Vi lever i det hellige og det alminnelige. Vi lever ikke perfekte liv, det har vi aldri gjort. Vi søker ikke alltid sannheten.

Vinglete og svake Tomas, med tilnavnet tvileren,viser oss med sin historie Jesu nåde og kjærlighet.

Tomas tvilte til det siste. Får jeg ikke stikke hånden i siden hans, og kjenne sårmerket, så kan jeg ikke tro. Jesus lar tvileren Tomas komme frem og berøre sårmerket, og Tomas finner sin plass i Jesu disippelskare. Tvileren Tomas ble ikke forkastet av Jesus. 

Troens vesen er ikke skråsikkerhet sier Per Arne Dahl.

Vi har alle våre svake punkter. De kan virke uløselige, men alt kan repareres og settes i stand. Vi møter en ubegripelig kjærlighet. Gud har skapt oss i sitt bilde og satt oss til å forvalte sitt budskap.

Gud ber oss å bringe Hans kjærlighet med oss ut i hverdagen for at vi skal se Gud i alle mennesker, og forstå at Gud er alles Gud.

Jesus peker spesielt på de utstøtte. De som skaper uro og uorden. Jesus kaller dem salige. Jesus nagler vår skjebne til mennesker i nød.

I historien med den samaritanske kvinnen bryter Jesus totalt med jødisk tradisjon,skikk og bruk og dannelse. Hun gikk til brønnen på den tiden da solen stekte for ikke å treffe noen, og der møter hun Jesus. Han snakker med henne.  Samtalen snudde opp ned på livet hennes, og Jesus avslutter med Jeg er Messias, jeg som taler til deg.

I den store verdensvide kirke består ikke lykken i at alle tenker likt. Som kristne har vi forskjellige oppdrag. Virkeligheten er mangfoldig, men forskjellighet betyr ikke avstand og fiendtlighet. 

Det kristne mangfold er et stort landskap. Gud er alltid større enn våre ord.

Ikke noe menneske har gjort seg fortjent til Guds nåde. Guds nåde er en gave til det falne menneske. Den som griper Guds utstrakte hånd i Kristus  blir forlikt med Gud.

Vi kan ikke elske Gud og samtidig overse vår neste.

Nå er vi her i Jeløy kirke og vi er i Guds hender. Det er plass for det såre og ødelagte i våre liv. Det går an å tro på en Gud som vet at vi er merket for livet. Dere skal sørge, men deres sorg skal vendes til glede, sier Jesus i dagens prekentekst.

For etter sorgen skal vi møte Jesus. Det ender i glede. Amen

Hans Martin Bekken

Kontaktinformasjon for Jeløy menighet

Besøksadresse: Per Sivles vei 3 1511 Moss

Telefon: 91 65 60 50

Åpningstider: Tirsdag, onsdag, torsdag og fredag kl 10.00 - 14.00 Mandag stengt

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"