Bønnedager

8.-19.januar er det åpen kirke alle hverdager fra kl.17 til kl.22. Les mer om hva som vil skje her.

Bønnedager

Bønnedager 2024 - program

 

«Be for Bogafjell» er overskriften på 2024 i Bogafjell kirke. Under vårsemesteret skal de syv bønnene i «Herrens Bønn» (Matt 6,9-13) være gjennomgangstemaet. Som en innledning til dette, inviteres hele bydelen til Åpen kirke. I samme periode er det ikke gudstjeneste, hverken 14.1 eller 21.1. Ressursene er planlagt å settes inn i bønnedager. 

- Bønn er selve pusten i et kristent liv, stopper bønnen kan det få alvorlige konsekvenser for troen. Derfor trenger vi å sette søkelys på dette, forklarer sokneprest Torstein Eidem Nordal. 

Det har blitt invitert til bønneuker tidligere i Bogafjell kirke. Selv om kirkerommet er det samme, skal rammene være litt annerledes denne gang. - Bønn er mye forskjellig. Det kan være stille bønn, lovsang eller refleksjoner. Derfor vil vi legge til rette for ulike bønnespråk gjennom hele uka, med faste tidspunkt for hva som vil skje, forteller Torstein. Det handler om forutsigbarhet, forteller han.  

Bønnevandring og andakt for alle aldersgrupper 

Hver dag vil det være tilpasset opplegg for ulike aldersgrupper: Kl.17-18 mandag er for voksne, tirsdag for barn 0 – 5, onsdag for 1. – 4.klasse og torsdag for 5. – 8.klasse. Barne- og familiepastor Linda Renate Sørseth minner oss om hva Jesus sier: «La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke, for Guds rike tilhører slike som dem». Derfor skal alle barna få tilpasset opplegg under bønnedagene, forklarer hun. Troen vi formidler til barna våre blir ofte fylt med ord, mener Linda.  
- Barna trenger å erfare Gud på egenhånd. De trenger å bli kjent med Jesus ved hjelp av egne troserfaringer. Først da kan de få en tro som bærer gjennom hele livet, forklarer hun og fortsetter: - Vi som foreldre kan være et forbilde for barna når det kommer til prioriteringer. Derfor håper Linda så mange som mulig ser verdien og mulighetene som ligger i dette tilbudet: - Jeg oppfordrer alle foreldre å følge barna sine til kirken disse kveldene for å gå bønnevandring sammen med dem, sier hun. 

Lovsangstime kl.19 hver kveld 

I tillegg til et stille kirkerom til faste tider, der bønneverter er tilgjengelige for samtaler, vil det være tider for lovsang, undervisning, seminarer og samtaler fra podiet. Dessuten skal flere av menighetens musikalske krefter bidra, blant annet Bogafjell gospelkor. Kirkemusiker Sonja Thingbø gleder seg: 

- Jeg tror det vil være en flott opplevelse for koret å synge i en sammenheng der menigheten samles rundt bønn, og slik stå sammen med menigheten i lovsangen til Gud, forteller hun. - Vi ønsker å bidra til at folk kan få løfte blikket på Jesus og håper at de kan få med seg noe gjennom sangen som kan bli til velsignelse i eget liv, fortsetter hun. 

Som ansvarlig for kirkemusikken har Sonja vært i kontakt med alle medarbeidere som bidrar med musikk i menigheten, om de kan tenke seg å være med under bønnedagene. Sonja tror «Lovsangstimen» kl.19 hver kveld vil være et viktig bidrag: - Salmer og lovsang er en måte å kommunisere med Gud på. Både bønn og lovsang handler om å komme til Gud som vi er, å vende oss til han med livene våre, forklarer Sonja.  

Kirkemusikeren mener budskapet som formidles gjennom lovsangen i tekst og melodi, kan hjelpe oss til å huske på hvem Gud er og hva han har gjort for oss gjennom Jesus. – Slik kan vi få gi han den æren han fortjener, avslutter hun. 

Seminar om familiegrupper 

Sammen med ungdomsprest Andreas Lunde har Torstein funnet fram til temaene tilknyttet undervisningen.  – Vi ville at undervisningen skulle være tilknyttet Jesus, og at han kunne lære oss noe. Da kom et ønske fra disiplene for oss «Herre, lær oss å be!» (Luk 11,1). Vi fant at antall bønner Jesus ber i evangeliene korresponderte veldig godt med antall dager vi skal ha åpen kirke, smiler Torstein. 

Det er også ryddet plass til et lengre seminar midt i bønnedagene. Onsdag 10.januar kl.19 – 21 inviterer barne og familiepastor Linda til seminar sammen med Ingunn Magnus, som er prosjektleder i Frikirkens barn og unge (FriBU) med utvikling av materiell til familiegrupper. - Familiegrupper er ikke en ny aktivitet, bemerker Linda, det er en måte å tenke menighet på. - Det finnes mange grunner til at mennesker kommer til en menighet, men det finnes bare en som gjør at de blir, og det er relasjoner, forteller hun. - Hva om vi satte relasjoner foran aktivitetene? Hva om det ble viktigere å være sammen, enn å gjøre en hel masse? Hva om barn og voksne kunne bety noe for hverandres trosliv? Dette er noen av spørsmålene som vil bli diskutert på seminaret, avslutter Linda.  

En oppfordring til å be 

Torstein forstår de som først kan tenke at dette er for mye av det gode. – Programmet kvalitetssikres av stab og sokneråd hele veien. Selv tenker jeg det er ganske storveis at vi kan invitere til åpen kirke hver kveld med et fast program, sier han.
Soknepresten mener dette kan gi en perfekt start på det nye året: Å legge til rette for bønn er noe av det viktigste vi kan gjøre. Jeg håper vi kan komme styrket ut av bønneukene,
og begynne å si til oss selv «Bønn skal ikke være vår siste utvei, det skal være vår første respons», avslutter han.

Vi takker alle som ønsker å bidra å få bønnedagene i havn. Har du spørsmål eller ønsker du å bidra under bønnedagene? Send en epost til tn344@kirken.no  

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"