Søndagshilsen 3. mai 2020

Hei alle sør-aurdøler! Søndag 3. mai skulle jeg ha hatt gudstjeneste både i Leirskogen kirke og på Hølera bedehus. Slik ble det altså ikke. Og nå har Liv Barbro bedt meg bringe en søndagshilsen til 3. mai på denne måten isteden.

Søndagshilsen 3. mai 2020

Dagens tekst på 4. søndag i påsketiden i år, står i Johannesevangeliet 16. kapittel og versene 16-22. Og nå vil jeg trekke fram noen kjerneord i dette bibelstykket. 

Jesus sa: «Hjertet deres skal bli fylt av glede, og ingen skal ta gleden fra dere.» 
Da ser du hvordan Jesus vil at livet ditt skal være, og han har lovet at det skal bli slik.

Jesus sa til sine venner: «Dere er engstelige nå. Men jeg skal se dere igjen, og hjertet deres skal glede seg, og ingen skal ta gleden fra dere.»

Dette kan være gode ord for mange nettopp nå. Flere av oss er engstelige. Det er mye som er uoversiktlig nå om dagen. Helsa er i fare. Økonomien er truet. Friheten vår er innskrenket. Fremtidsplanene våre er usikre. 
Likevel mener myndighetspersoner og fagfolk at de kan si: Det skal bli bedre. Det skal gå bra. Før eller siden skal vi kunne få livene våre tilbake noenlunde som vi har vært vant med. Og jeg tror det er riktig å si: Også Jesus mener vi skal få stole på at dette skal gå over, og det skal vi få lov å glede oss til. Og i mellomtiden kan vi feste lit til at Jesus vil stå ved vår side også når tiden kjennes vanskelig..

Men de ordene Jesus bruker, har allikevel en mye dypere mening. 
«Hjertet deres skal glede seg, og ingen skal ta gleden fra dere.» 
Jesus uttalte dette helt på slutten av sitt liv her på jorden. Han ville forberede sine venner på det som lå foran. «Om en liten stund ser dere meg ikke lenger, men om en liten stund igjen skal dere se meg.» Jesus skal bli tatt bort fra disippelflokken. Han skal lide mye, og han skal dø. «Dere skal gråte og klage», sier Jesus. 
Vi vet at det var akkurat det som skjedde. Jesu disipler ble fortvilt da Jesus ble dømt, korsfestet, døde og ble gravlagt. 
Dere skal gråte og klage, sa Jesus, og slik gikk det. 

Dere skal sørge, sa Jesus. Men så sa han noe mer: Sorgen skal bli forvandlet til glede. Det ordet gikk også i oppfyllelse. Sorgen og klagen fikk ikke det siste ord. Jesus sto opp fra de døde. Gud vakte ham opp. Disiplene fikk ham tilbake. Dere skal se meg igjen, sa Jesus, og de fikk se ham. 

Og nå må vi legge merke til hva Jesus sier: Sorgen skal bli forvandlet til glede. Han sa ikke: Sorgen skal tas bort. Hvorfor sørget disiplene? Fordi Jesus døde. At Jesus døde, ble det ikke forandret på. De faktiske kjensgjerninger, de står fast. Men sorgen blir forvandlet. Det viser seg nemlig at Jesu død faktisk er noe å glede seg over. Jesu død skal ikke skape sorg, men glede. For Jesu død betyr at mine feil og min svikt er sonet hos Gud. Guds rettferdige vrede har bøyet av og rammet Jesus isteden. Jeg gikk fri. Jesus tok oppgjøret i mitt sted. Ellers hadde det vært ute med meg. 

Disiplene skal få lov å være glade for at Jesus døde. Det viste Gud dem da han vakte Jesus opp og reiste ham opp av graven. «Jeg skal se dere igjen,» sier Jesus. Og disiplene fikk se ham igjen. «Og hjertet deres skal bli fylt av glede,» sier han. Og hjertene deres ble fylt av glede. En glede ingen kunne ta fra dem.

Disiplene opplevde at Jesu ord gikk i oppfyllelse. Sorgen ble forvandlet og ble til en glede isteden.

Hva så med oss?  Hvilken sorg har vi? Og hva vil Jesus gjøre med den?

Når jeg sørger over Jesu død, da er det en sorg over at det var min svikt og min ulydighet som brakte ham dit. Den sorgen vil alltid være der. Jeg vil aldri kunne glede meg over at mine synder brakte Jesus i døden.

Men Jesus bryter gjennom den sorgen når han sier: Så høyt elsket jeg deg, at jeg ville gå den veien for å berge deg. Og når jeg ser det, da bryter gleden gjennom sorgen, den gleden som ingen skal ta fra meg.

Her ser dere et bilde som tegneren Rolf Nordin har laget til denne søndagsteksten:

R.Nordin.png

Han har tegnet en ring av mennesker som har fått gleden. Men Rolf Nordin har gjort dem litt forskjellige. En er hoppende glad, en annen har et varmt smil om munnen, og på noen av dem kan du ikke helt se at de er glad. Jeg tror Rolf har villet fortelle at slik kan gleden se ut i en kristen menighet også. Noen er jublende glad, andre går med en mer stille glede, og på andre igjen kan du ikke helt se gleden de har fått. 

Slik er det å leve i kirken. Sorgen over vår ulydighet blir alltid overstrålt av Jesu tilgivelse og frelse. Slik gir han oss gleden, selv om vi viser den på forskjellig måte.

Og en dag skal det skje at Jesus tar bort all sorg. Sorgen over Jesu død, og alle sorgene som følger et menneskeliv. 
Det er den dagen Jesus kommer tilbake og gjør alle ting nye. For han sier: Jeg skal se dere igjen, - og ingen skal ta gleden fra dere. 

Når disiplene kom sammen etter at Jesus hadde fart opp til himmelen, da samlet de seg om gleden. 
De samlet seg første dag i uken. Dagen da Jesus sto opp. Dagen da gleden kunne slippes løs.

Det har de som tror på Jesus, fortsatt med, helt til i dag. Vi feirer søndagen. Og det gjør vi, selv om dagene våre nå er aldri så rare, og Guds ord må nå oss digitalt. Og så stoler vi på at når tiden er inne, skal vi få samles og feire gudstjeneste i kirkene våre som før. 

Ha en fortsatt velsignet søndag! 

Mange gode hilsener fra

Helge

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"