Søndagstanker 14. januar 2018

Søndagstanker 14. januar 2018

Søndagstanker

Søndag 14. januar

2. søndag i åpenbaringstiden

Markus 1,3-11

 

Kjendisen som satte Jesus i sentrum.

 

Johannes var en slags kjendis som folk oppsøkte i hopetall på Jesu tid. Han var nok en alvorsmann som levde totalt annerledes enn folk flest både i forhold til hva han spiste og drakk og hva han forkynte. Han forkynte omvendelse fra syndene og han kalte folk til å bli døpt som et tegn på denne omvendelsen. Den religiøse søken var stor den gang også.

Han var en populær alvorsmann fordi han snakket ærlig om livet og tok problemene ved roten. Men han dyrket ikke sin popularitet. Han visste at han skulle være en ryddegutt, at han som nå var nummer en skulle snart miste sin betydning. Han forkynte derfor ikke bare omvendelse, men pekte også på han som skulle komme med noe radikalt nytt. Han skulle ikke bare definere problemene og forkynne bot, men komme med løsningen og komme med frelse. For Jesus var den Messias de ventet på. Johannes pekte på Jesus og hvem han var. Dette er alle predikanters og alle kristnes rolle, å sette Jesus i sentrum og tydeliggjøre hvem han er. Når Jesus ble døpt i Jordanelven  var det et tegn på at han var sant menneske. Men dåpen hans ble annerledes. Guds stemme og Den hellige Ånd, synlig som en due bekreftet at han også var Guds sønn. Dette ble innvielsen til hans frelsesgjerning.  Så her var hele treenigheten tilstede og gjorde kjent for alle at nå er Jesus kommet for å erstatte alle andre guder og frelsesmetoder. Johannes gikk nå fra å være en ryddegutt og forløper til å være en etterfølger. Det er også det vi kalles til å være. Der er Johannes et forbilde, fordi han ikke stilte seg selv i sentrum, men så på seg selv som et vitne. Han var ikke selv lyset, men skulle vitne om det. For «det sanne lys som lyser for hvert menneske kom nå til verden»

 

Marianne Kraft

Diakon i Ullensaker

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"