Søndagstanker  31. oktober 2021

Søndagstanker Bots- og bønnedag 31. oktober 2021 Luk. 18,9-14

Søndagstanker

Bots- og bønnedag

31. oktober 2021

Luk. 18,9-14

Takk og bønn om nåde

Det fint å takke, ikke sant? Vi blir oppfordret i ulike sammenhenger å finne ting i hverdagen vi er takknemlige for. Hva har du å takke for i ditt liv? Stopp opp og tenk litt over det. Hva kan du takke for?

Når vi vender oss til Gud i bønn er også takken en del av bønnen. Vi ber for eller om noe og vi takker for det vi har fått. Hva kan du takke Gud for?

I søndagens tekst møter vi en fariseer som kommer til tempelet og takker Gud for at han «ikke er som andre mennesker, de som svindler, gjør urett og bryter ekteskapet». Hører du hva som skjer med takken her? Takken mister sin kraft, fordi mannen sammenligner seg selv med andre og takker for at han er mye bedre enn andre mennesker.

Vi møter også en toller i teksten. Han går så vidt inn i tempelet, ser ned og slår seg for brystet og sier «Gud, vær meg synder nådig». Tolleren ser på seg selv og kjenner at Gud er en hellig Gud, mens han selv trår feil innimellom. Nå har han mulighet til å be om tilgivelse, om nåde.

Jesus oppsummerer med å konstatere at «tolleren gikk hjem rettferdig for Gud, den andre ikke».

Hvem av de to mennene ligner du på?

Jeg håper at jeg ligner mest på tolleren, men jeg må nok innrømme at jeg innimellom kan komme i skade for å gjøre som fariseeren, å sammenligne meg selv med andre og se ned på dem.

Påminnelsen til oss i dag er å huske at i møte med Gud står vi alene. Der må vi alle stå til rette for vårt liv, uavhengig av hvordan vår nabo lever. Du og jeg må se på våre liv. Hvordan lever jeg?

På søndag er det Bots- og bønnedag, en dag hvor vi kan gjøre opp regnskap for våre liv og takke Gud for det vi har som er godt og be om tilgivelse for det vi har gjort galt.

Hanne Sinkerud

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"