Søndagstanker 12.5.24

Søndagstanker 12.mai Søndag før pinse Prekentekst: Joh. 3, 16 – 21

Søndagstanker
12.mai
Søndag før pinse
Prekentekst: Joh. 3, 16 – 21

Den lille Bibel

Alle som er konfirmert, kjenner til «Den lille Bibel»: «For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.» (Johannes 3.16)

Grunnen til at den kalles «Den lille Bibel» er at om du ikke leser noe annet i Bibelen enn dette verset, så inneholder det nok til at et menneske kan komme til tro på Jesus. 
Visste du at Kristin Wennemo Malmin fra Bjørkelangen er redaktør av bladet «Agenda 3:16»? 3:16-henvisningen minner leserne på «Den lille Bibel» hver gang de får bladet. Henvisningen brukes ofte som et kristent «symbol». 

Da Jesus gikk omkring i Palestina, hadde han stadig konfrontasjoner med fariseerne, den tidens religiøse og politiske ledere. Men det var noen fariseere som likte han og i det skjulte oppsøkte ham. Nikodemus, en av dem, kom til ham om natta for å finne ut mer av hva Jesus sto for. 
Nikodemus blir forvirret når Jesus sier at «den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike». Nikodemus problematiserer dette. «Ingen kan vel komme inn i sin mors liv igjen og bli født en gang til?» Jesus snakker om Ånden som vi mennesker ikke kan forstå oss på. Og etter at samtalen har gått fram og tilbake en stund, leverer Jesus kjernebudskapet sitt, «Den lille Bibel».

Vi veit ikke hvordan det gikk med Nikodemus, men han var i alle fall der da Jesus kom med det utsagnet hans som er aller mest sitert i hele verden.

Men hva er så spesielt med dette bibelverset?
1. Det løfter fram Guds uendelig høye kjærlighet til verden, - det vil si menneskene.
2. Og at denne kjærligheten fikk Gud til å ofre den eneste sønnen sin.
3. Hensikten var at alle som vil tro på ham skal få tilbringe evigheten i Guds kjærlighet og lys.


Terje Holmedahl

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"