Søndagstanker 16. mai 2021

Søndagstanker Søndag 16. mai 2021 Søndag før pinse Joh. 3,16–21

Søndagstanker 16. mai 2021

Søndagstanker
Søndag 16. mai 2021
Søndag før pinse
Joh. 3,16–21

En feiging på besøk

Mange av oss tenker at han var ganske feig, Nikodemus. Han var fariseer og en av jødenes rådsherrer. De som gjorde alt de kunne for å gjøre livet surt for Jesus og som til slutt fikk han korsfestet og drept. Han kom til Jesus om natten. Han var nok redd for å bli sett.

Til å begynne med kan det høres ut som han smisker med Jesus, slik fariseerne ofte gjorde når de ville sette ham fast. Men i løpet av ordskiftet mellom han og Jesus virker det som hans egentlige anliggende er: «Hvordan kan jeg bli frelst?»
Jesus holder han fast i hans offentlige rolle som fariseer og rådsherre en stund og sier «dere tar ikke imot», «dere tror ikke...» Men han blir ikke fornærmet eller går. Han må finne ut av dette spesielle med Jesus.

Og så ender samtalen i det mest kjente verset i hele Bibelen, det mange av oss enda husker fra vi gikk på skolen: «For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.» Joh. 3,16.
Det kalles ofte for Den lille Bibel, for de korte setningene der er nok til at du og jeg kan komme til tro og få det evige liv i gave.


Joh. 3,16–21
For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. Og dette er dommen: Lyset er kommet til verden, men menneskene elsket mørket høyere enn lyset fordi deres gjerninger var onde. For den som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli avslørt. Men den som følger sannheten, kommer til lyset, så det skal bli klart at hans gjerninger er gjort i Gud.

Terje Holmedahl

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"