Søndagstanker 2. februar 2020

Søndagstanker Søndag 2. februar 5. søndag i åpenbaringstiden Mark 2,1-12.

Søndagstanker

Søndag 2. februar

  1. søndag i åpenbaringstiden

Mark 2,1-12.

 

Tro er å bli båret.

 

Jesus var hjemme i Kapernaum, og det hadde samlet seg masse folk, så mange at det var trengsel utenfor døren. Plutselig blir han avbrutt av at deler av at støv og klumper fra taket faller ned over dem. Noen åpner taket fra utsiden. Så senker de ned en lam mann på en båre, så han blir liggende der foran Jesus i det allerede stappfulle rommet. Det må ha vært en merkelig opplevelse av å være til stede. Så sier Jesus noe ganske spesielt: «Sønn, syndene dine er tilgitt». Det rykker litt til i noen av de skriftlærde. Det har gått rykter om at Jesus har gjort fantastiske ting, og han underviser godt, men å tilgi synder – det er det bare Gud som har myndighet til å gjøre. Det blir litt som å trykke falske penger og gi det til fattige: det kan se bra ut, men det er falskt og hjelper ingenting når det oppdages at de ikke kan brukes.

Jesus skjønte hva de tenkte og sa «Hva er lettest å si til den lamme: ‘Syndene dine er tilgitt’ eller: ‘Stå opp, ta båren din og gå’?», men for å demonstrere at han gjør Guds gjerning, sier han også til den lamme: «Stå opp, ta båren din og gå hjem!».

En ting jeg har merket meg i denne fortellingen er hvor passiv mannen på båren er. Han blir bare båret. Jesus sier heller ikke noe om mannen, men han handler på vennenes tro; troen som frekt åpner taket i sin nød og kjærlighet for sin venn.

Mange av oss ble båret til dåpen. Båret av familie eller venners tro. Guds nåde bærer oss gjennom livet. Vi skal bære hverandres byrder (Gal 6,2). Vi kan bære hverandre til Jesus, gjennom ord, forbønn og kjærlighet. Troens liv er å bære og bli båret.

 

Lasse Thorvaldsen

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"