Søndagstanker 20. februar 2022

SØNDAGSTANKER Søndag 20.februar Kristi Forklarelsesdag Tekst: Luk 9,28-36

SØNDAGSTANKER
Søndag 20.februar
Kristi Forklarelsesdag
Tekst: Luk 9,28-36


Det er ikke mulig!

«Det er ingenting som er umulig. Det umulige tar bare litt lengre tid», sier superoptimisten. Dagens bibeltekst forteller imidlertid om det som er umulig. Moses og Elias var døde for flere hundre år siden. Nå står Jesus som en skinnende skikkelse og snakker med dem om at han snart skulle dra til Jerusalem og dø på et kors. Peter våknet etter å ha tatt en blund, han gned seg i øynene – og så det umulige. Peter gjorde som han pleide. Han prøvde å ta styringen. «Vi bygger tre hytter til dere!» Jeg tror Jesus smilte. Så stod han der sammen med Peter, Jakob og Johannes – og var alene og helt alminnelig igjen.
Det rare med Jesus er at han ligner svært mye på deg og meg. Han er et menneske – helt og fullt. Og samtidig er han mer. Han er både Gud og menneske. Gud døde på korset. Gud sto opp igjen fra de døde. Fordi Jesus er både menneske og Gud.
Vi vil gjerne ha kontrollen og regien – slik Peter ville. Og det er ikke noe galt i det. Men det ser ut som mange av oss også vil ha kontrollen over hvem Gud er. En gud som vi former og lager i vårt i bilde slik det passer oss, er ingen gud. Det er en avgud. Den uforståelige, skremmende, ufattelige Gud ble menneske og viste oss at han elsket oss ved å gi oss ikke halve – men hele kongeriket; en evighet i fullkommen frihet. Ham trenger du ikke å forstå. Du kan til og med bli sint på ham fordi han ikke er slik du ønsker deg. Men du kan likevel tro på Gud som Jesus har vist oss hvem er. Han tror på deg!

Tormod Kleiven

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"