Søndagstanker 23. mai 2021

Søndag 23. mai 2021 Pinsedag Tekst: Joh 14,15–21

Søndagstanker 23. mai 2021

Søndagstanker
Søndag 23. mai 2021
Pinsedag
Tekst: Joh 14,15–21


Pinse og trådløs kommunikasjon

For noen år siden reklamerte teleselskapene med at «Fremtiden er trådløs», men i vår tid er vi blitt så vant til trådløs kommunikasjon at vi snart har glemt at vi tidligere måtte ha ledninger overalt for å få ting til å virke. Trådløs kommunikasjon er en flott oppfinnelse. Det har forenklet kommunikasjonen med andre, og selv om jeg ikke har greie på hvordan det er mulig, tror jeg på det usynlige, trådløse nettverket, fordi jeg erfarer at det virker når jeg kobler på datamaskinen eller snakker i telefonen.
Også i Guds rike finnes det en trådløs kommunikasjonsmulighet. For å få kontakt med oss, også etter Jesu himmelfart, kom Den hellige ånd …som en trådløs forbindelse mellom Gud og oss.
For mange er dåpen den første konkrete kontakten vi har med Den hellige ånd, skjønt i Jobs bok (33,4) står det: «Ånden fra Gud har laget meg.» Men etter dåpen, sier presten: Den allmektige Gud har i dåpen gitt deg sin hellige ånd, født deg på ny og tatt deg inn i sin troende menighet.
Den viktigste oppgaven Den hellige ånd har, er å opprette forbindelse til Gud og skape tro på Jesus i våre hjerter! Som Guds barn hører vi til i Guds rike. Vi er elsket av Gud …med en kjærlighet som alltid er der, uansett hvordan våre liv er eller blir.
I dåpen tok Den hellige ånd oss også inn i kirkens fellesskap, for parallelt i våre liv finnes det et usynlig, trådløst nettverk av kjærlighet, til Gud og menneskene omkring oss.
God pinse!
Unni Sveistrup

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"