Søndagstanker 24. juli 2022

Søndagstanker Søndag 24. juli 7. søndag i treenighetstiden Mark. 5, 25-34

Undre seg.

Teksten på denne dagen er hentet fra Markus evangeliet kapitel 5, vers 25-34 og handler om en kvinne som er syk. Hun har vært syk i 12 år og hadde antagelig vært utsatt for mye fra mange leger. En kvinne som på grunn av sin sykdom ble sett på som uren. Problemet for kvinnen var ikke bare at dette svekket hennes helse. Men at disse blødningene også gjorde henne kultisk uren, og jødene ville ikke ha noe med henne å gjøre. Alle som kom i kontakt med henne ble urene, selv den som rørte ved stedet hun hadde sittet, ble regnet som uren. Denne kvinnen var utestengt fra å delta i samfunnet.

Kvinnen hadde hørt om Jesus. Hun oppsøker ham og rører ved ham. Kanskje skjelver hun da hun forsiktig stikker frem hånden i folkehavet og rører ved hans kappe. Hun ble frisk med en gang!
Jesus kom ikke med noen bebreidelse for at kvinnen hadde gjort ham uren ved at hun rørte ved hans kappe. Tvert imot roses hennes tro og hun tiltales som datter – en som hører med i Jesus familie. Kvinnen handlet rett da hun kom til Jesus med sin nød!
Jesus fremhever kvinnen som et forbilde! Hun som i alles øyne ikke ble regnet med, hun blir fullt og helt regnet med av Jesus. Jesus sier til henne: «Din tro har frelst deg, datter. Gå bort i fred. Du skal være frisk og kvitt dine plager».
Så kan vi alle å komme til Jesus med våre plager, uavhengig om vi føler at vi fortjener eller ikke. Jesus skiller ikke på hvem vi er, eller hva vi har gjort. Han er der for alle!
Dette er en av underfortellingene, gjengitt i de tre første evangeliene i det nye testamente. Underfortellingen har ikke som funksjon at de skal bevise, men å bevitne.
Underne vitner om Jesus som person. Jesus har omsorg for menneskene han møter og han har sin fullmakt fra Gud. Underfortellingene innbyr til tro, både hos dem som opplevde det og for oss som hører det fortalt.
Underfortellingene gir ikke alle svar, men de peker på ham som har fullmakt fra Gud; Jesus Guds sønn har både makt og vilje til å hjelpe oss mennesker!

Reidun Furuseth
Sokneprest i Ullensaker

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"