Søndagstanker 25. august 2019

Søndagstanker Søndag 25. august 11.søndag i treenighetstiden Tekst: Joh. 8,31 - 36

Søndagstanker

Søndag 25. august

  1. søndag i treenighetstiden

Tekst: Joh. 8,31 - 36

 

 

 

Disippel - Læresvein

 

Ordet disippel er i den nynorske Bibelen oversatt med «læresveinar».

For meg utrykker det noe mer en disippel. Å være en læresvein er å være underveis, i utvikling. Det er ikke en statisk tilstand, men noe levende og aktivt, med muligheter både til å lykkes og til å mislykkes. Læremesteren vil alltid være der og rettlede og formane, veilede og oppmuntre.

Jesus hargitt oss en bruksanvisning på vårt disippelskap. Det er Bibelen. Her er Jesu ord blitt nedtegnet. Hans tidlige disipler har forkynt og skrevet ned det Jesus har formidlet.

Derfor sier Jesus i søndagens tekst: ««Hvis dere blir i mitt ord, er dere virkelig mine disipler.»

 

Vårt forhold til Jesus avhenger av vårt forhold til Bibelens ord. Det betyr at vi må kjenne historien både gjennom det Gamle og det Nye Testamente. Det betyr ikke at vi alltid kan lese det som står helt bokstavelig, for mangt har endret seg fra Abraham og til i dag, men vi må lære og se hvordan Gud har ledet sitt folk og hvordan alle løftene i det Gamle Testamente gikk i oppfyllelse med Jesus Kristus.

 

Kjære læresvein: Bruk Bibelen og bli godt kjent med hvordan Jesus vil lede deg gjennom din tjeneste i dag.

 

Steinar Tosterud

 

Hvis du har reaksjoner på søndagstankene, send meg gjerne en epost: steinar@tosterud.com

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"