Søndagstanker 26.5.24

Søndagstanker Søndag 26. mai 2024. Treenighetssøndag Tekst: Luk. 10,21-24

Søndagstanker
Søndag 26. mai 2024.
Treenighetssøndag
Tekst: Luk. 10,21-24
Har vi ham nå? 
I romanen «Innsirkling» av Carl Frode Tiller blir vi kjent med David, et ganske vanlig menneske. David har mistet hukommelsen, og gjennom brev fra mennesker som kjente ham, får vi høre om ham fra ulike vinkler. Det er fortellinger som både utfyller og motsier hverandre. Så vi vet liksom ikke – har vi ham nå? 
Bibelen sirkler inn Jesus litt på samme måte. Gjennom fortellingene, profetiene og fortolkningene. Dessuten Tomasevangeliet og andre tekster utenfor Bibelen. 
Det er et voldsomt materiale, og mye er borte for oss. Hvordan sirkler vi oss inn? 
Mange av de aller første kristne så antakelig Jesus som et menneske som ble adoptert av Gud. En snekkersønn som gjorde mirakler og holdt underlige, livsomveltende taler. Et menneske som Gud valgte å gjøre til sin sønn. 
Bibelen gir bare glimt av en slik adopsjonstenkning. Forståelsen av Jesus endret seg raskt. 
Fødselsfortellingene hos Matteus og Lukas viser oss Jesus som Guds sønn helt fra unnfangelsen av. Gud valgte å sende et menneske til jorden: Jesus. Denne forståelsen av Jesus som Guds utsending, er den vanligste i Bibelen.
Johannes og Paulus gir oss en tredje fortelling: Jesus er Gud. Gud har gjort seg selv til kropp i Jesus. Jesus er den førstefødte før alt det skapte. Gud, den allmektige, himmelens og jordens skaper, slo seg ned hos oss en liten stund, som mennesket Jesus. For å åpenbare seg for oss, og for å frelse oss. For å vise oss veien, sannheten og livet. Så pakket Gud sammen igjen, som mennesket Jesus. Tilbake har vi Den hellige ånd.
Treenigheten vil alltid være et mysterium. «Ingen vet hvem Sønnen er, unntatt Faderen», heter det i dagens tekst (Luk 10, 21-24). Kanskje du som jeg liker at det finnes flere fortellinger: Adopsjon, utsending og inkarnasjon. Uansett gir Bibelen oss en Jesus å undres over. 
God innsirkling! 
Tyra Ekhaaugen

 

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"