Søndagstanker 28. februar 2021

Søndagstanker 28. februar 2021 2. søndag i fastetiden, Prekentekst: Lukas 7, 36-50

Søndagstanker
28. februar 2021
2. søndag i fastetiden,
Prekentekst: Lukas 7, 36-50

Gå i fred.

En av fariseerne innbød Jesus til å spise hos seg, og han gikk inn i fariseerens hus og tok plass ved bordet. Nå var det en kvinne der i byen som levde et syndefullt liv. Da hun fikk vite at Jesus lå til bords i fariseerens hus, kom hun dit med en alabastkrukke med fin salve. Hun stilte seg bak Jesus, nede ved føttene, og gråt. Så begynte hun å fukte føttene hans med tårene og tørket dem med håret sitt. Hun kysset føttene hans og smurte dem med salven. Da fariseeren som hadde innbudt ham, så det, tenkte han med seg selv: «Var denne mannen en profet, ville han vite hva slags kvinne det er som rører ved ham, at hun fører et syndefullt liv.»….. Så sa han til kvinnen: «Syndene dine er tilgitt.» Da begynte de andre gjestene å spørre seg selv: «Hvem er han, som til og med tilgir synder?» Men Jesus sa til kvinnen: «Din tro har frelst deg. Gå i fred”

“Syndene dine er tilgitt. Din tro har frelst deg. Gå i fred.” Dette er en av de vakreste Jesusfortellingene jeg vet om. Den er, kan hende omstridt. Den har, kan hende, et problematisk syn på kvinnen. På synd og skam. Jeg synes den er vakker. Nettopp på grunn av det jeg oppfatter som Jesu oppgjør med synden og skammen. Skammen vi legger på andre og skammen som vi bærer selv. Skammen bryter oss ned. Den lar oss ikke løfte blikket.
Kvinnen som kommer til fariseerens hus denne kvelden, har nok mye skam i seg, vil jeg tro. Det hviskes om henne. Hun lever et “syndefullt liv”, sies det. Hvis Jesus hadde vært en profet, så hadde han visst hva slags kvinne det var som innyndet seg hos han, sier fariseerne til hverandre. Men det er ingen grunn til å tro at Jesus ikke vet hvem kvinnen er, at han ikke vet hva slags historie hun bærer på. Tvert imot. Men det er som om det ikke er viktig. Han fokuserer på kvinnen. På hennes behov.
Det er som om han løfter henne opp, ved syndstilgivelse og bekreftelse: Syndene dine er tilgitt. Din tro har frelst deg. Gå i fred. Hun kan gå med løftet hode og hevet blikk. Hun er verdig, hun er fri. Hun er godtatt.
Hvem er Jesus? Jesus er Guds Sønn. Han er den som ser forbi historien vår, bagasjen vår. Han ser deg og meg som vi er og han godtar oss som vi er.
God søndag.
Dagens salmetips: Se, vi går opp til Jerusalem, nr. 117

Maylen Nupen

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"