Søndagstanker 28. mai 2023

Søndagstanker Pinsedag 28.mai Joh. 20,19-23

Søndagstanker
Pinsedag 28.mai
Joh. 20,19-23

Ta imot.

Jeg stussa litt da jeg leste teksten for 1. pinsedag, ettersom handlingen er lagt til selve påskedags kveld. 
Jeg forstod litt mer da jeg leste hele teksten.
Jesus viser seg for disiplene og han har noe viktig å si dem. Etter den kjente fredshilsen, stanser han opp foran dem og puster på dem, eller for lettere å forstå bildet: Han ånder på dem og sier: Ta imot Den hellige Ånd.
Allerede den første kvelden vil han vise dem noe de sikkert ikke forstod da, men skulle skjønne seinere.
Jesus og Den hellige Ånd hører sammen. På samme måte som de ikke så Den hellige Ånd, men bare merket Jesu pust, slik skulle de om 50 dager erfare det samme. De skulle også da være samlet og erfarte at de ble fylt av Ånden. Ikke at de så Den hellige Ånd slik de hadde sett Jesus, men at de erfarte det som et vindpust i det rommet der de var. Noe synlig var det dog. Ildtunger viste seg over dem.
Jeg tror at disiplene da husket at Jesus hadde pustet på dem med oppfordringen: Ta imot Den Hellige Ånd. Etter det fikk de et oppdrag om å, på Jesu vegne, kunne tilsi mennesker syndenes forlatelse.
I dag oppfordres vi til å «ta imot». Hvis vi sliter litt med å kjenne pusten av Jesus, har han gitt oss et hjelpemiddel. Nattverden. Der tar vi imot Jesus og får høre: Den oppstandne Jesus Kristus har nå gitt oss sitt hellige legeme og blod, som han ga til soning for alle våre synder.

God pinse

Steinar Tosterud. 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"