Søndagstanker 29. september 2019

SØNDAGSTANKER Søndag 29.september Mikkelsmesse Tekst: Joh 1,47-51

SØNDAGSTANKER

Søndag 29.september

Mikkelsmesse

Tekst: Joh 1,47-51

 

TEMA: Han som ser - deg

«Se på meg!», sier treåringen og barnebarnet mitt – for å fortelle farfar hva han får til. Vi voksne sier som regel ikke dette så direkte, men vi kan i minst i like stor grad søke etter gode ord og anerkjennelse fra andre.

Natanael var en av Jesu disipler. Han var i utgangspunktet skeptisk til å møte Jesus fordi han syns folk fra den kanten av landet ikke var noe å samle på. «Kan det komme noe godt fra Nasaret», sa han. «Kom å se», sa Filip.

Natanael ble umiddelbart bergtatt av Jesus. Hvorfor? Fordi Jesus så ham. «Der en sann israelitt, en som er uten svik», sa han. Natanael lurte på hvordan Jesus visste noe som helst om ham siden de ikke hadde møtt hverandre før. Jeg så deg før Filip ropte på deg da du satt under fikentreet, sa Jesus. Jesus så Natanael lenge før han kunne ha sett ham på normalt vis. «Du er Guds sønn», sa Natanael.

Natanael fikk mange erfaringer sammen med Jesus i de tre årene de var i lag. De bekreftet for ham at Jesus virkelig var Guds sønn og verdens frelser. For Natanael var Jesus blitt han som var selve livet både her og nå og i all evighet. Til slutt døde han fordi han trodde på Jesus.

Natanael var grunnleggende skeptisk. Han valgte likevel å følge vennens oppfordring: «Kom og se». Velkommen til å gjøre det samme.

Tormod Kleiven

 

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"