Søndagstanker 30. mai 2021

Søndagstanker Søndag 30. mai 2021 Treenighetssøndag Tekst: Luk 10,21–24

Søndagstanker
Søndag 30. mai 2021
Treenighetssøndag
Tekst: Luk 10,21–24


Gud er både en og tre

Treenighetssøndag feirer kirken treenigheten: Gud, Jesus og Den hellige ånd. Mange før oss har forsøkt å forstå og forklare mysteriet om at Gud er både en og tre. Mysteriet er ulogisk og uforklarlig, men uten å forstå bekjenner kristne verden over: Jeg tror på Gud Fader, jeg tror på Guds Sønn, jeg tror på Gud, Den hellige ånd.
Av og til tenker jeg at disiplene og de som levde på Jesu tid var heldige. De så Jesus ansikt til ansikt, snakket med ham og kunne stille ham spørsmål når det var noe de ikke forstod. Hvordan det er mulig at Gud er både en og tre, er noe jeg ville spurt om.
Sett i verdensperspektiv var det få som opplevde å ha Jesus i sin omgangskrets, for selv ikke Jesus kunne være flere steder på en gang. Først etter Den hellige ånds komme på pinsedag, kan den treenige Gud, gjennom Ånden, være over alt, hos alle, til alle tider. Den hellige ånds komme har også bidratt til at vi som lever i dag kan se Jesus gjennom troens briller og erfare Guds nærvær i våre liv.
I søndagens tekst forteller Lukas at Jesus jubler. Hvorfor? Jo, fordi disiplene har fått se et lite glimt av hvem den treenige Gud er! Av samme grunn kan også vi juble, for selv om det er utenfor vår menneskelige fatteevne å forstå Gud, åpenbarer Gud og Jesus seg for oss ved Den hellige ånd.

Unni Sveistrup

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"