Søndagstanker 26. juni 2022

Søndagstanker Søndag 26. juni 3. søndag i treenighetstiden Tekst: Mark. 10,13-16

Søndagstanker
Søndag 26. juni
3. søndag i treenighetstiden
Tekst: Mark. 10,13-16

Plagsomme urokråker i gudstjenesten.

Det dukker av og til opp minner fra tiden vi var småbarnsforeldre. Vi ville gjerne ha med barna til gudstjeneste, men det var ikke alltid like enkelt. Ikke først og fremst med barna, men mer av de skråblikk vi fikk fra de som satt lenger fram i kirka. Det var ofte lite forståelse for at det kunne bli litt småstøy fra små kirkegjengere. Resultatet ble derfor at barna ble sjeldnere med.

Det må allikevel sies at det er blitt adskillelig bedre i menighetenes gudstjenester de siste årene.

Men jeg undres allikevel på om ikke mange av oss har oppført oss slik som Jesu disipler gjorde. De ville vise barna bort. Men da sier teksten vår at Jesus ble sint. (Moro at Jesus også kunne bli sint).
Han tar barna inn til seg og velsigner dem. Jesus var opptatt av at også barna hørte hjemme i fellesskapet.

Vi får ta lærdom av dette og se på oss alle som en del av menighetens fellesskap.

God søndag.

Steinar Tosterud

 

 


13 De bar små barn til ham for at han skulle røre ved dem, men disiplene viste dem bort. 14 Da Jesus så det, ble han sint og sa til dem: «La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike tilhører slike som dem. 15 Sannelig, jeg sier dere: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal ikke komme inn i det.» 16 Og han tok dem inn til seg, la hendene på dem og velsignet dem.Mark 10,13-16 {Jesus og barna}
(Matt 19, 13-15; Luk 18, 15-17)
De bar små barn til ham for at han skulle røre ved dem, men disiplene viste dem bort.
14 Da Jesus så det, ble han sint og sa til dem: "La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike tilhører slike som dem. 15 Sannelig, jeg sier dere: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal ikke komme inn i det."
<Matt 18, 3>
16 Og han tok dem inn til seg, la hendene på dem og velsignet dem.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"