Søndagstanker 2. april 2017

Søndagstanker 2. april 2017

Søndagstanker

Søndag 2. april

4. søndag i fastetiden

Joh. 11,45-53

 

FOR ELLER IMOT?

 

Det er snart påske. Teksten for denne siste fastesøndagen, lar oss få et glimt inn i hva som skjedde i dagene før Jesus skulle lide og dø.

Vi ser at folket deler seg i synet på Jesus. Det var mange som hadde sett hva Jesus hadde gjort, og var kommet til tro på han.

En annen del av folket har nok også sett de under og tegn som Jesus hadde gjort, men de hadde ikke kommet til tro. De ser seg nødt til å gå til fariseerne for å fortelle at nå var det så mange som hadde begynt å tro på Jesus at det var bekymringsverdig.

 

Folket delte seg i synet på Jesus.

 

Slik er det vel også i vårt samfunn i dag. For mange er troen dagliglivets styrke, for andre er det slik at troen tas fram når situasjonen krever det. For andre igjen er man bevisst på at troen på Jesus bare er innbilning.

I noen deler av verden går det så langt at man blir fysisk angrepet for å bekjenne seg til Kristus.  Kirker blir ødelagt og kristne blir drept. Allikevel øker oppslutningen om troen på Jesus.

Jeg møtte for noen år siden kristne koptere i Egypt. De hadde tatovert inn et kors på baksiden av håndleddet. Det skulle være et tegn og en hjelp til ikke å fornekte Kristus selv når forfølgelsen skulle komme.

 

Vi går mot påske og skal enda en gang påminnes om at Jesus døde for å gi oss adgang inn til Gud, både i dette livet og i det som venter.

Den gaven er det verd å ta imot.

 

Steinar Tosterud

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"