Søndagstanker 8. juli 2018

SØNDAGSTANKER

Søndag 8. juli

7. søndag i treenighetstiden

Tekst: Luk 19,1-10

 

I DAG MÅ JEG TA INN HOS DEG

I dagens bibeltekst får vi høre om da Sakkeus møtte Jesus. Han var en toller, liten av vekst og dårlig likt. Han jobbet med å samle inn skatt for okkupasjonsmakten, og hadde ganske sikkert krevd bestikkelser og presset penger av folk. Han ønsket å se Jesus og klatret opp i et tre der Jesus kom til å gå forbi. Jesus stoppet ved treet, og ba om å få spise hos Sakkeus. Måltidsfellesskap var et sterkt signal om vennskap og aksept på Jesu tid enn det er i dag. Og dette møtet snudde helt om på Sakkeus’ liv.

Jeg har ofte lurt på hva som skjedde hjemme hos Sakkeus denne dagen. Hvordan kan et besøk – ett eneste møte skape en så stor forandring? Hva var det som fikk Sakkeus til å forandre seg? Var det selve opplevelsen at Jesus ville ha noe med en som ham å gjøre? Var det noe Jesus sa? Tilgivelse for syndene? Bekreftelsen av at også han er et «Abrahams sønn», som Jesus sier etter at Sakkeus har lovet å gi tilbake til de han har presset penger av?

Jeg kjenner flere mennesker som har kjent på store omveltninger etter at de har tatt imot Jesus i sine liv, men hva de legger vekt på etterpå varierer. Noen har funnet glede og mening i stedet for apati og meningsløshet. Noen har innsett at de har levd navlebeskuende liv og ikke brydd seg om andre enn seg selv. Et par stykker har kjent seg døden nær og forteller at det var møtet med Jesus som reddet dem. Noen har fått et møte med Guds nåde, som tilgir fortid og gir muligheter og krefter til et nytt liv. Historiene er mange og måtene å oppleve et møte med Jesus på forskjellige. Selv kan jeg ikke vise til konkrete øyeblikk eller store hendelser i livet, men jeg har en enkel tillit til at Gud er nær i alt som skjer, og at Jesu nærvær i livet mitt hjelper meg på veien mot et hellig liv.

Jesus ser oss alle, og ønsker å ta inn hos oss, samme hvem vi er og hva vi har gjort. Hva han sier og hva det gjør med oss kan vi ikke vite, men han vil oss det beste. Så la oss ta imot ham!

 

God søndag!

Lasse Thorvaldsen

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samtale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med ledende sokneprest Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"