Alt Asker menighet gjør som lokal kirke, handler om kommunikasjon
Menighetens nye kommunikasjonsstrategi har samme sikte som strategien fra 2018: Å styrke bevisstheten i alle ledd på at alt vi sier og gjør som lokal kirke, handler om kommunikasjon.
Kommunikasjonsstrategien skal bygge opp under strategien for menigheten som menighetsrådet vedtok 09.06.22, med visjonen:
MER HIMMEL PÅ JORD Asker kirke – levende, nær og tilgjengelig
For å kommunisere dette på en troverdig måte må blikket festes på korset:
Bjelken peker opp mot det himmelske, men er plantet i bakken. Korsarmene peker ut mot mennesker, til globalt ansvar, til medlemmer i kirken, og til andre i lokalmiljøet i Asker.
Menighetens kommunikasjon skal peke på Kristus ved å vise til kirken som sted og fellesskap:
- Asker kirke må løftes fram som en katedral som kommuniserer tro og håp for mange.
- Det menigheten gjør, skal skape bevissthet om hva det er å være kirke.
Det må være samsvar mellom hva menigheten sier og gjør.
Kommunikasjon innebærer å informere på en oversiktlig måte, men først og fremst å vise vilje til å dele kirkens tilbud og gaver ved å ta mennesker og deres liv på alvor.
Sju prinsipper for all kommunikasjon i Asker menighet:
- Alltid definere målgruppe, og kommunisere med den.
- Alltid spørre: hva vil jeg kommunisere, egentlig?
- Alltid være bevisst at ord ikke kan kommunisere alt.
- Alltid søke å skape nysgjerrighet i den digitale kommunikasjonen.
- Alltid forsøke å formidle på tvers mellom ulike grupper i menighetsmiljøet.
- Alltid vise vilje til åpen kommunikasjon med søkende mennesker.
- Alltid søke å være synlige og tydelige i offentligheten i Asker-samfunnet.
Kommunikasjonsutvalget består av: Knut Lundby (leder), Christian Haaseth (representant fra menighetsrådet) og Karoline Astrup (sokneprest).