Gudstjenesteordning

Gudstjenesten er menighetens hovedarena der vi møtes i alle aldre. "Sammen for Guds ansikt" er gudstjenestens hovedperspektiv. Vi deler brød og vin i nattverden. Vi lytter til bibeltekster som har med søndagens tema og innhold å gjøre. Prekenen forteller om hva bibeltekstene sier oss her og nå. I gudstjenesten synger vi salmer og ber for hverandre, for mennesker rundt oss, for kirken og for verden. Ofte er det også dåp i gudstjenesten. I slutten av gudstjenesten får vi velsignelsen før vi vender tilbake til hverdagen og ut blant menneskene som omgir oss.

Gudstjenesteordning

Gudstjenestens hoveddeler er 1) SAMLING (DÅP) 2) ORDET 3) FORBØNN 4) NATTVERD 5) SENDELSE
1 SAMLING Etter klokkeringing de fem siste minuttene før gudstjenesten begynner, er det innledningsord som gir opplysninger om spesielle ting som skal skje i denne gudstjenesten. Etter stillhet og 3 bønneslag innledes gudstjenesten med musikk og ofte inngangsprosesjon før den første salmen synges stående. Det er ofte en lovsang. I gudstjenestens første hoveddel er fokus på SAMLING. Vi er mennesker som møtes fra ulike steder og med ulike forutsetninger og utgangspunkt. Men i kirken kommer vi sammen og forenes i et "VI" - i et fellesskap som forener på tross av ulikheter. Det er ikke "en der framme" som nå skal "underholde", men vi står sammen som mennesker for Guds ansikt i bønn og lovsang, i tilbedelse og tjeneste.
Den første hilsen vi møtes med i gudstjenesten er de gamle ordene som ble brukt i den første kristne kirke. Paulus innledet alle sine brev med en slik hilsen i denne eller lignende form: "Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus." Gudstjenestelederens (som regel prestens) innledningsord handler oftest om tema for dagen og påminnelse om at vi er "Sammen  for Guds ansikt".

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"