Coronavirus - informasjon til publikum 14. april

På bakgrunn av offentlige myndigheters pålegg er alle offentlige arrangementer forbudt.  Lokale helsemyndigheter (kommuneoverlegen i Drammen) har gitt dispensasjon til å gjennomføre kirkelige handlinger som begravelser og bisettelser, dåp og vigsel.

OPPDATERT pr. 14.04.20:
Coronavirus - informasjon til publikum

På bakgrunn av offentlige myndigheters pålegg er alle offentlige arrangementer forbudt.  Lokale helsemyndigheter (kommuneoverlegen i Drammen) har gitt dispensasjon til å gjennomføre kirkelige handlinger som begravelser og bisettelser, dåp og vigsel.

Overordnede retningslinjer

  • Alle kirker og menighetskontor er stengt.Kirker åpnes kun for begravelser/bisettelser, dåp og vigsel.  Det er gitt dispensasjon for disse kirkelige handlingene.
  • Reiser til områder med vedvarende smitte samt sykdomsutbrudd medfører karantene.
  • Håndhilsning og klemming i alle sammenhenger er forbudt.Det skal holdes avstand med minst 2 meter og grupper på mer enn 5 personer som ikke er i samme husholdning er ikke tillatt.

                                               

Begravelser/bisettelser

Det er åpnet for begravelser/bisettelser i følgende egnede kirker/seremonirom:

  • Drammen krematorium, store kapell
  • Konnerud nye kirke
  • Mjøndalen kirke
  • Svelvik kirke
  • Åssiden kirke

Alle øvrige kirkerom og seremonirom er stengt for begravelser/bisettelser.

Klokkeslett for seremonier er (fra 27. 04.20) kl. 10.00 og kl. 14.00.  Begravelser prioriteres kl. 10 – bisettelser prioriteres kl. 14.00.

 

Antall deltakere/plassering

Maksimalt antall deltakere ved begravelser/bisettelser er 50 inklusive kirkelig betjening og betjening fra begravelsesbyråene. 

Deltakere innenfor samme husholdning kan sitte sammen.  Øvrige deltakere plasseres med minimum 2 meters avstand.

 

Utbæring av kiste til bårebil/grav

Utbæring av kiste fra seremonirom gjøres ikke dersom ikke regelen om 2 m avstand mellom personer som ikke er i samme husstand kan etterkommes.

 

Hygiene/renhold

Mellom hver seremoni sørges det for renhold av gulv i kirkerom/kapell og gangarealer til disse, toaletter og berøringspunkter i kirkerom/kapell og i gangarealer til disse, og utlufting av rommet. Alle ansatte ivaretar god håndhygiene.

 

Musikk

For å begrense kantors opphold i kirkerom/seremonirom spilles det inngangsmusikk kun de siste 10-15 minuttene før seremonistart. Kantor spiller kun fra kirkens/seremonirommets hovedorgel.  Solist og kantor må plasseres i god avstand fra hverandre og øvrige deltakere i begravelsen/bisettelsen ved fremføring.

 

Dåp og vigsel

Det åpnes for dåp og vielser i våre kirker.  Det understrekes at det ved disse handlingene ikke åpnes opp for antall deltakere som ved begravelser/bisettelser. Ved dåp og vielser er det kun nær familie som samles for å få utført en kirkelige handling.

Antall deltakere/plassering

  • Deltakere rundt døpefonten ved dåp begrenses til dåpsbarn, foreldre og søsken i samme husholdning samt maksimalt to faddere.Øvrige deltakere (nær familie og faddere) plasseres i hht. avstandskrav i kirkerommet. Det gjøres avtale mellom prest og familie hvor mange fra nær familie som kan være tilstede ved hver enkelt anledning.
  • Deltakere ved vielser ved alteret er brudepar og maksimalt to forlovere. Øvrige deltakere (nær familie) plasseres i hht. avstandskrav i kirkerommet. Det gjøres avtale mellom prest og familie hvor mange fra nær familie som kan være tilstede ved hver enkelt anledning.

2 meters avstandskrav gjelder for faddere og forlovere som ikke tilhører samme husholdning.

Hygiene/renhold

Før og etter kirkelig handling gjennomfører kirketjenere særlig renhold av alle kontaktpunkter. . Alle ansatte ivaretar god håndhygiene.

Musikk

Kantor spiller kun fra kirkens hovedorgel.  Solister står i god avstand fra kantor og øvrige deltakere i vielsen ved fremføring. 

 

Ansatte, kontorplassering

Ansatte utenom gravplass-, krematorium- og barnehageansatte benytter hjemmekontor i så stor  grad som mulig. 

 

Ledelse opprettholdes som normalt og ivaretas av kirkeverge og lederteam (administrasjonssjef, eiendomssjef, økonomisjef og personalsjef) i fellesskap. 

 

Øvrig møtevirksomhet gjennomføres som digitale møter / telefonmøter.

 

Drammen, 14. april 2020

 

Svein Askekjær                                                            Kjell Ivar Berger

Kirkeverge                                                                   Prost

Kontaktinformasjon for Drammen kirkelige fellesråd

Drammen kirkelige Fellesråd

Post- og besøksadresse:
Albums gate 8
3016 Drammen

Tlf: 32 98 91 00
Faks: 32 98 91 01
E-post: post.drammen@kirken.no

Åpningstider kirkekontoret: 
Man-fre kl. 09.00-15.00

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"