Tanker over søndag 10. januar 2021 s bibeltekst.

Søndag 10. januar: 2. søndag i åpenbaringstiden.

Tanker over søndag 10. januar 2021 s bibeltekst.

Søndagens tekst: Markus 1, 3-11 

Jesus blir døpt av Johannes

En røst roper i ødemarken:

Rydd Herrens vei, gjør hans stier rette!

Slik stod døperen Johannes fram i ødemarken og forkynte en omvendelsesdåp som ga tilgivelse for syndene. Fra hele Judea og Jerusalem dro alle ut til ham. De bekjente syndene sine og ble døpt av ham i Jordanelven. Johannes gikk kledd i en kappe av kamelhår og hadde et lærbelte om livet, og han levde av gresshopper og villhonning.

Han forkynte: «Det kommer en etter meg som er sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til å bøye meg ned og løse sandalremmen hans. Jeg har døpt dere med vann, men han skal døpe dere med Den hellige Ånd.»

På den tiden kom Jesus fra Nasaret i Galilea og ble døpt i Jordan av Johannes. Straks han sted opp av vannet, så han himmelen dele seg, og han så Ånden komme ned over seg som en due. Og det lød en rødt fra himmelen: «Du er min Sønn, den elskede, i deg har jeg min glede».

 

Andakt

Teksten i dag handler om Johannes døperen som lever i ødemarken, som taler til mange mennesker, og som døper Jesus. Og den handler om Gud, som anerkjenner Jesus som sin sønn. Det er ikke tvil, Jesus er Messias, han som kommer med frelse.

Vi trenger noen som står frem, som leder oss til tro. Noen som viser oss hvem Jesus er, som åpenbarer ham for oss. Det er det denne kirkeårstiden handler om; at Jesus viser oss hvem han er. Det trenger vi at noen formidler til oss. Og vi trenger noen som viser at det å la seg forme av troen gir livet verdi.

Jeg tenker mye på faren min som viste meg en måte å være utholdende på. Jeg klarer ikke det som han gjorde, men for meg er det han viste, noe å strekke seg etter. Han brukte en stund hver morgen før vi andre stod opp til å be. Vi hørte ham, for han ba høyt for alle oss som stod ham nær. Han ble et trosforbilde for meg, og det gjorde inntrykke på alle oss i familien vår når vi nå tenker tilbake på det. Trosforbildene våre peker på og leder oss i riktig retning, til et liv tett på Jesus. Min far var viktig for meg. Du vet hvem som har vært viktig for deg.

Og så kan vi jo snu det litt og tenke på hvem du og jeg er viktige for. Hvem er det som ser på deg og meg som sitt trosforbilde? Jeg er sikker på at våre liv og vår tro betyr noe for andre, uten at vi selv er så klar over det. Når vi blir kjent med og lar oss forme av Jesus så betyr det noe for dem vi møter. Jeg vil utfordre meg selv og deg til å reflektere over dette nå i åpenbaringstiden; hvordan åpenbarer Jesus seg gjennom mitt liv og ditt liv?

Salmer fra Norsk Salmebok:

 

86: Navnet Jesus

90: Deilig er den himmel blå

104: I et skur ved Betlehem

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"