5. søndag i påsketiden

Søndagens tekst fra Luk 13, 18-21

5. søndag i påsketiden

Søndagens tekst
Så sa han: «Hva er Guds rike likt? Hva skal jeg sammenligne det med? Det er likt et sennepsfrø som en mann tok og sådde i hagen sin. Det vokste og ble til et tre, og himmelens fugler bygde rede i greinene på det.»
Igjen sa han: «Hva skal jeg sammenligne Guds rike med? Det er likt en surdeig som en kvinne tok og la inn i tre mål mel, så det hele til slutt var gjennomsyret.»
Luk 13, 18-21

Betraktning
Jesu samtid kjente man til fortellinger om keisere og konger. Om rikdom og makt. På mange måter kunne det være naturlig å bruke det overdådige og utilgjengelige som utgangspunkt for å fortelle om Guds rike. Gud, den allmektige, himmelens og jorden skaper.
«Se, 
all verdens kongers rikdom og makt er ingenting sammenlignet med Guds rike!»
Noe slikt kunne Jesus sagt.

I stedet bruker han bilder fra hverdagslivet; planting i hagen og baking av brød. Guds rike sammenlignes ikke med krigsvogner og basuner, ikke med forgylte troner eller overveldende bygninger. Nei, hagen og kjøkkenet, der finnes sammenligningene med Guds rike.

Våre hverdager er fortsatt annerledes og begrenset sammenlignet med slik vi levde våre liv før pandemien. Da kan det være godt å ta Jesu fokus i dagens tekst på alvor. Gud er tilstede og rommer våre hverdager; i våre hager og plantekasser, og på våre kjøkkenbenker.

Bønn
Himmelske Far. Takk for at du er en Gud for hverdagene mine. Takk for at jeg kan finne spor av ditt rike alt som vokser og gror. Hjelp meg å tro på din kraft og vilje i verden. Bruk meg slik at ditt rike og ditt ord får vokse og gjennomsyre hele verden. Gi meg styrke og kraft til å leve. Jeg ber i Jesu navn, amen.

 

Ola Bakken
Prest i Tangen menighet

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"