3. søndag i påsketiden

3. søndag i påsketiden

 

Søndagens evangelietekst:
1 «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som ikke går inn til saueflokken gjennom porten, men klatrer over et annet sted, han er en tyv og en røver. 2 Men den som kommer inn gjennom porten, er gjeter for sauene. 3 Portvokteren åpner for ham, og sauene hører stemmen hans. Han kaller sine egne sauer ved navn og fører dem ut. 4 Og når han har fått ut alle sine, går han foran dem, og sauene følger ham, for de kjenner stemmen hans. 5 Men en fremmed følger de ikke. De flykter fra ham fordi de ikke kjenner den fremmedes stemme.» 6 Denne lignelsen fortalte Jesus, men de skjønte ikke hva han mente.
   
7 Da sa Jesus: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Jeg er porten inn til sauene. 8 Alle de som er kommet før meg, er tyver og røvere, men sauene har ikke hørt på dem. 9 Jeg er porten. Den som går inn gjennom meg, skal bli frelst og fritt gå inn og ut og finne beite. 10 Tyven kommer bare for å stjele, drepe og ødelegge. Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod.

Joh 10, 1-10

Betraktning
Det er sjelden jeg opplever at jeg forstår Guds plan for mitt liv. Ofte kunne jeg ønske at jeg var i Guds sted; hatt oversikt og kjent meningen med alt som skjer. Slik er det ikke. Jeg kjenner meg heller igjen i tilhørerne til Jesu forkynnelse; full av lignelser, fortellinger og levd liv som jeg ikke forstår. "Denne lignelsen fortalte Jesus, men de skjønte ikke hva han mente" står det i evangelieteksten. Det er gjenkjennbart. Jeg aner at å stadig søke Jesus, er å nærme meg denne porten Jesus snakker om. Men så mye mer tror jeg ikke jeg forstår.

Noen dager går jeg i kamp med alt jeg ikke forstår. Andre dager trenger jeg å hvile i nåden til han som døde og stod opp for meg. I dag er en slik dag, og jeg finner hvile i Jesu ord som avlsutter vår tekst: "Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod."

Guds hjerte
Guds hjerte vet vi ikke,
men vi vet
noe som overstrømmer oss
som et regn over hendene.

Hans øyne ser vi ikke,
men vi ser
usynlig lys over alle ting
som i sommernatten.

Han stemme hører vi ikke,
men vi finner
veier overalt og spor i hjertene
og stier med lavmælt lys.

(Rolf Jacobsen)

 

Ola Bakken
Prest i Tangen menighet

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"