Andakt tredje søndag i åpenbaringstiden

Andakt tredje søndag i åpenbaringstiden

Søndagens tekst: Johannes 4, 4-26

Han måtte reise gjennom Samaria, 5 og der kom han til en by som het Sykar, like ved det jordstykket Jakob ga sin sønn Josef. 6 Der var Jakobskilden. Jesus var sliten etter vandringen, og han satte seg ned ved kilden. Det var omkring den sjette time.
    
7 Da kommer en samaritansk kvinne for å hente vann. Jesus sier til henne: «La meg få drikke.» 8 Disiplene hans var nå gått inn i byen for å kjøpe mat. 9 Hun sier: «Hvordan kan du som er jøde, be meg, en samaritansk kvinne, om å få drikke?» For jødene omgås ikke samaritanene. 10 Jesus svarte: «Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg levende vann.» 11 «Herre», sa kvinnen, «du har ikke noe å dra opp vann med, og brønnen er dyp. Hvor får du da det levende vannet fra? 12 Du er vel ikke større enn vår stamfar Jakob? Han ga oss brønnen, og både han selv, sønnene hans og buskapen drakk av den.» 13 Jesus svarte: «Den som drikker av dette vannet, blir tørst igjen. 14 Men den som drikker av det vannet jeg vil gi, skal aldri mer tørste. For det vannet jeg vil gi, blir i ham en kilde med vann som veller fram og gir evig liv.» 15 Kvinnen sier til ham: «Herre, gi meg dette vannet så jeg ikke blir tørst igjen og slipper å gå hit og hente opp vann.»
    
16 Da sa Jesus til henne: «Gå og hent mannen din og kom så hit.» 17 «Jeg har ingen mann», svarte kvinnen. «Du har rett når du sier at du ikke har noen mann», sa Jesus. 18 «For du har hatt fem menn, og han du nå har, er ikke din mann. Det du sier, er sant.» 19 «Herre, jeg ser at du er en profet», sa kvinnen. 20 «Våre fedre tilba Gud på dette fjellet, men dere sier at Jerusalem er stedet der en skal tilbe.» 21 Jesus sier til henne: «Tro meg, kvinne, den time kommer da det verken er på dette fjellet eller i Jerusalem dere skal tilbe Far. 22 Dere tilber det dere ikke kjenner, men vi tilber det vi kjenner, for frelsen kommer fra jødene. 23 Men den time kommer, ja, den er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Far i ånd og sannhet. For slike tilbedere vil Far ha. 24 Gud er ånd, og den som tilber ham, må tilbe i ånd og sannhet.» 25 «Jeg vet at Messias kommer», sier kvinnen – Messias er det samme som Kristus – «og når han kommer, skal han fortelle oss alt.» 26 Jesus sier til henne: «Det er jeg, jeg som snakker med deg.»



Andakt

Det er et usannsynlig møte som skjer ved Jakobskilden. Det er midt på dagen, vann var noe man hentet morgen og kveld. Det er et møte på tvers av kjønnene, som ikke burde skje på en slik tilfeldig måte, og et møte på tvers av religiøse skillelinjer, for å nevne noe. Mye skulle tilsi at dette møtet aldri skulle funnet sted. Likevel: det skjer. Et hellig møte finner sted og samaritaneren blir det første kvinnen i Johannesevangeliet til å vitne om Jesus som Messias.

I møte med Jesus opplever ikke samaritaneren seg fordømt eller sett ned på, det er heller ikke en enetale, men en gjensidig samtale. Gjennom den blir hun og hennes liv tatt på alvor på en måte som frigjør og reiser henne opp.

Vår historie er full av usannsynlige møter som fører Gud og mennesker sammen. Ofte kan det skje når mennesker møter hverandre med den samme respekt og nysgjerrighet som de to ved Jakobskilden.



Bønn

Herre, allmektige Gud, du som vil at alle dine barn skal være ett, vi ber deg: Foren oss i kjærlighet, til et vitnesbyrd for verden, og la din kirke nå fram til enhet. Gi at vi ved din Hellige Ånd kan trenge dypere inn i evangeliet, så vi sammen kan fatte bredden og lengden og høyden og dybden i Kristi kjærlighet og bli fylt av hele din fylde. Tilgi oss når vi mangler vilje til å forstå hverandre, og når hovmod og selvhevdelse ødelegger fellesskapet mellom oss. Lær oss å se og verdsette de ulike nådegaver du har gitt dem som tror på deg. Himmelske Far, la oss snart, i én ånd og men én munn, få tjene og tilbe deg i din kirkes synlige enhet! Led oss ved din Ånd her på jorden, så vi og kan glede oss med deg i ditt evige rike! Ved Jesus Kristus, vår Herre.

(En liten bønnebok 1990)

 

Salmer

695- Rop det ut

479- Fordi han kom

 

Trykk her for musikkhilsen fra organisten

 

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"