Guds store hånd

Hestnes gravlund ligger så fint og lunt til, med en beskyttende skog bak og en flott utsikt utover og oppover mot et vakkert landskap og en høy himmel. Gravlunden gir meg assosiasjoner til en stooor hånd som holder rundt alle levende og døde som er der. Guds hånd. Den hånda kjennes god og trygg. Den bærer oss, samtidig som den gir hvile for den som er i sorg og har tunge tanker.

Hestnes gravlund ble offisielt åpnet den 23 mai. Den 15 juni ble deler av den nye gravlunden vigslet. Foto: Ivar Barane

Gud er med i liv og død. Han er der med sin trofasthet både når livet er godt, men også når vi møter sykdom, død, sorg og motgang i livet. Vi kan finne ly og vern hos Ham. I møte med døden kan vi få komme til gravlunden og omsluttes av Gud og hans trøst og fred. Der, i Guds hånd, kan vi finne håp for liv og død. Der kan vi finne himmelhåp, at en dag skal vi få møte igjen de av våre kjære som har gått foran til himmelen, der døden ikke skal være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. Der alt skal bli nytt.

Alle korsene som etter hvert vil fylle denne plassen skal minne oss på Jesu lidelse og korsdød som han led for vår skyld. Legg merke til at korsene er tomme! De tomme korsene minner oss på at Jesu kors er tomt. Han stod opp igjen fra de døde og lever i dag! Guds kjærlighet er sterkere enn døden!

Ved Jesu oppstandelse kan vi få tro på vår egen oppstandelse. Vi har en gammel tradisjon med jordpåkastelse med tre spader jord ute på graven. Av jord er du kommet, til jord skal du bli, av jorden skal du igjen oppstå. I kristen tro ender ikke alt med døden. Gud gir i dag, og alle dager, et håp som varer inn i evigheten.

Egil Svartdal har sagt det slik:

«I møte med sorg og død er det slik at noen ser en håpløs ende, men i troen på Jesus ser vi et endeløst håp». (Kilde: Egil Svartdal, Plussord 230422).

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"