Tekstbetraktning

Ukehilsen fra presten v/ sokneprest Trond Pladsen

Tekstbetraktning

Herren er min hyrde

Joh 10,11-18

Alle har en gang opplevd problemer med å få sove. Noen har det slik hver kveld. «Har du prøvd det gamle rådet med å telle sauer», var det en som spurte sin venn om. «Ne», svarte den andre, «jeg teller ikke sauer, jeg snakker med gjeteren».

I dag hører vi om den gode gjeteren, eller hyrden. Hyrdesøndagen er en naturlig oppfølging av påsken.

Det er tett forbindelse mellom vår Far i himmelen og Jesus Kristus. De er ett. Far elsker sin sønn fordi sønnen gir sitt liv. Det fremste offer noen kan gi andre er sitt liv. I disse april- og maidagene blir vi minnet om at mange nordmenn måtte gi sitt liv under 2.verdenskrig. I dag nyter vi demokratiske rettigheter i et fritt land.

Kristus gav sitt liv – frivillig. Han hadde makt til å gi det og makt til å ta det tilbake.

Hva betyr det at Jesus Kristus gav sitt liv? I motsetning til han som kun er leiekar, som selv ikke eier sauene og som forlater dem når han ser farene komme, så kjenner gjeteren sauene og vil ofre alt for å redde dem.

Vi har lest de kjente versene i «den lille bibel»: For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Det Jesus gjorde da han frivillig hang på korset, langfredag, var å ofre seg – FOR OSS. Evangeliets viktigste ord er nettopp de to ordene: For oss. For deg. For meg. Derfor kalles Jesus for «den gode gjeteren». Han gav sitt liv.

Gud i himmelen så at det å gi sin sønn for oss, det var den eneste veien å få betalt, ja, det er blant annet et ord Bibelen bruker for å forklare det som skjedde da Jesus gir sitt liv. Ved frivillig å dø betaler Jesus for alle mennesker, som en sum, eller løsepenge – et annet ord som brukes i bibelen. Når jeg leser i bibelen møter jeg mao mange bilder og uttrykk som fra forskjellige kanter beskriver Jesu handling i påsken.

Gjeteren gir altså sitt liv for alle mennesker. Å ta imot dette, å tro dette, det er bibelens utfordring.

Men den gode gjeteren viser oss også andre sider ved sin gjerning.

  • Han blir hos sine. Han forlater ikke sauene som leiekarene gjør. Han viser på den måten sin omsorg. «Se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende».
  • Han leder oss. «Han leder meg til vann der jeg finner hvile». Sal 23.
  • Han kjenner sine. Slik som Far kjenner meg, sier Jesus, slik kjenner jeg mine sauer.

«Herren er min hyrde, jeg mangler ikke noe.» Slik er det også i disse unntakstilstander med mye frykt og spenning.

For meg er det godt å snakke med gjeteren – også når jeg ikke får sove om kvelden.

Ære være Faderen og Sønnen og Den Hellige Ånd, som var, er og blir en sann Gud, fra evighet, til evighet.

 

Med hilsen sokneprest Trond Pladsen, sokneprest - Gamle Glemmen kirke, konst.domprost.

Det store, flotte veggteppet på bildet er vevd av tekstilkunstner Grete Lein Lange.

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"