Gudstjenester

Hver søndag feires det gudstjeneste i kirker i hele landet. Ja over hele verden faktisk! Slik er det også i Rolvsøy kirke.

Gudstjenester

Gudstjenesten begynner søndag klokken 11. Kirkeklokkene ringer allerede noen minutter halv elleve. Og så ringer de igjen fem på elleve til elleve. Kirkeklokkene skal minne oss på at nå starter gudstjenesten. Lyden skal bære langt utover i bygda.

 Alle kan komme til kirken og feire gudstjeneste. En gudstjeneste er enkelt forstått, en bønn til Gud. Menigheten – som er alle de som kommer til kirken – samles for å takke og be til Gud. Det er også orgelmusikk og salmesang. Presten holder en preken hvor han / hun forteller om ulike bibeltekster og tolker dem.

I gudstjenesten kan det være dåp. Og feiring av nattverd. Dåp og nattverd er kirkens to sakramenter. Et sakrament er en hellig handling.

 Det finnes ingen aldersgrense for dåp. Du kan bære barnet ditt til dåp, eller det kan gå selv, når det blir større. I dag er det mange konfirmanter som døpes, før konfirmasjon. Du kan også døpes når du er åtti.I dåpen tegnes du med korsets tegn over brystet. Det betyr at du skal tilhøre Jesus Kristus. Så får du tre øser med vann over hodet. Det tennes også et dåpslys for deg. Dette kan du tenne på årsdagen for dåpsdagen din.

 I mange av gudstjenestene feirer vi nattverd. Det kan godt være dåp i de fleste gudstjenester, men man blir bare døpt en gang i livet. Men nattverd kan man ta imot så ofte man vil. I dåpen døpes man inn i det kristne fellesskapet. I nattverden tar man i mot Jesu Kristi blod og legeme. Slik opprettholder man nærhet til Jesus Kristus.

 I Rolvsøy har vi ulike gudstjenester gjennom kirkeåret. Kirkeåret starter en måned før kalenderåret. Det starter allerede 1. søndag i advent, som er i slutten av november eller begynnelsen av desember.

 En søndag i måneden har vi det vi kaller familiegudstjeneste. Det er en gudstjeneste for alle i familien. Enslige, storfamilier og barnefamilier. Ofte deltar noen eller flere av barnekorene våre; Knøttsing (de minste barna fra 2-5 år), Spiren (5-6 år til 11) og Canto (11-20). I familiegudstjenester har vi bønne-vandring hvor vi bruker kirkerommet og beveger oss fra sted til sted; som å skrive bønn i bønnekrukken, tenne lys i lysgloben eller på lysalteret, legge en papirblomst i døpefonten og se hvordan den åpner seg – inne i blomsten står et bibelvers. Eller man kan gå rundt alteret og gi en frivillig pengegave til et godt formål – dette skifter fra søndag til søndag; det kan være til kirkens arbeid, til Kirkens nødhjelp, til kirkens bymisjon og andre gode formål. Endelig kan man gå til nattverd under bønnevandringen.

 I familiegudstjenester legger vi til rette for at de aller minste skal føle seg hjemme! Det er bestandig kirkekaffe på menighetssenteret – som ligger ved siden av kirken - med kaker, saft og kaffe etter en familiegudstjeneste.

Vi har også andre gudstjenester. Gudstjenester med dåp og med nattverd. Vi har gudstjenester i alle de store høytidene; jul, påske og pinse. Og gudstjeneste på en merkedag som 1. mai.
I mai / juni feirer vi konfirmasjons-gudstjenester. Det er høytidsdager for konfirmanten og familien hans / hennes.
Hver høst inviterer vi gullkonfirmantene ti å komme på en spesiell gudstjeneste. Da er det 50 år siden de ble konfirmert. Vi inviterer også pårørende til de avdøde til Allehelgensgudstjeneste i november, for å minnes alle de vi har gravlagt og jordfestet det siste året.

 Kirkekoret (20-85 år) deltar jevnlig på gudstjenestene. Og særlig på de store høytidsdagene. Ofte har vi en enkel kirkekaffe bak i kirkerommet etter gudstjenestene.

Hver søndag har sitt eget navn i kirkeårets kalender. Det er for eksempel 1. søndag i advent og det er juleaften, det er 1. søndag i fastetiden og 1. søndag i påsketiden og 1. pinsedag og treenighetssøndag, for å nevne noen.
Hver søndag har også sin bestemte farge på kirketekstilene. Som duken på alteret. Det er hvitt på høytidsdagene. Men rødt i pinsen. Det er grønt i treenighetstiden. Men lilla i advents- og fastetiden.

Kirkeåret gjentar seg. Og gudstjenesten kommer igjen. Søndag etter søndag. Det er nettopp denne gjentagelsen som gjør gudstjenesten kjent og kjær. Vi samles for å takke og be til Gud. Vi samles til dåp og nattverd. Vi samles liten og stor, ung og eldre. Vi samles i et fellesskap. Kirken er der for deg og meg. Og kirkeklokkene ringer oss inn. Søndag etter søndag. Velkommen skal du være!

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Rolvsøy menighet

ROLVSØY KIRKE, kapell og menighetssenter ligger samlet i Kirkeveien 50.

 

KONTAKT OSS

E-post: rolvsoy-menig@fredrikstad.kirken.no

KIRKETORGET

I Fredrikstad betjener alle menighetene i Fredrikstad.

Kirketorget er åpent mandag til fredag kl.09.00-15.00.

Telefon: 69 95 98 00.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"