Immanuel - Gud med oss!

Jul er en tid både for undring og medmennesklighet. Les biskop Stein Reinertsens andakt for julen 2023.

Immanuel - Gud med oss!

Julen er tiden da vi samler oss rundt den store fortellingen om da Jesus ble født. Denne fortellingen er beskrevet flere steder i Det nye testamentet. Den mest kjente står i Lukasevangeliet. Det er den vi leser julaften. Her hører vi om Maria og Josef. Om herbergene som er fulle. Hyrdene på Betlehemsmarken. Englesangen og barnet i krybben.

Når Matteus skal skrive om det store mysteriet, har han et annet perspektiv. Han nevner ikke vandringen til Betlehem, de fullbookede herbergene, hyrdene, englesangen og krybben. I stedet ser han bakover til en over 600 år gammel profeti fra profeten Jesaja. Her finner han årsaken til og poenget med julefortellingen.

Alt dette skjedde for at det ordet skulle oppfylles som Herren har talt gjennom profeten: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel – det betyr: Gud med oss.

Jul er Guds måte å fortelle at Han er en gud som er med oss i alle livets faser, utfordringer og gleder. Ikke en fraværende gud. Ikke en likegyldig gud. Ikke en gud som er mot oss og ute etter oss. Han er en Gud som vil gå med oss og som elsker oss og som er vår frelser. Han bærer navnet Immanuel. Også i motgang er Gud med. Når vi lykkes og når vi mislykkes.

Derfor ble han født som en av oss.

Dette tegnet fra Gud skjedde i den delen av verden som i disse dager er preget av en forferdelig konflikt mellom Israel og Gaza. Lidelsene er større enn vi kan fatte. Når dette skrives, kjenner vi ikke utfallet, men vi ser de ufattelige lidelsene på begge sider. Men vi vet at Gud vil gå med oss. Han ser til hvert menneske som lider uavhengig av nasjonalitet, etnisitet, tro og alder. Under alle dyp er Gud.

«Gud med oss!» For mange vekker fortsatt ordene vonde minner. Nazistene brukte dem til å legitimere sine brutale handlinger under 2. verdenskrig. Men slik skal ikke Guds navn brukes til å forsvare det som er mot Guds vilje. «Gud med oss» må ikke få den konsekvensen at vi vender oss mot hverandre, men at vi snur oss 180 grader og behandler hverandre som med mennesker.

Tror vi på en Gud som er med oss, må vi se på alle mennesker som våre medmennesker.

Jul er derfor tiden for både undringen over det store underet, og for å vise medmenneskelighet med de som lider.

De siste ordene i Matteusevangeliet, griper tilbake til det navnet Jesus bærer, Immanuel. Nå er de ikke sagt av profeten, men av han som ble født julenatt: «Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.»

Velsignet jul, fra Stein Reinertsen, biskop i Agder og Telemark.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"