Kirken.no bruker såkalte cookies til trafikkmåling og optimalisering av innhold. Hvis du klikker «Jeg forstår, lukk meldingen» aksepterer du at vi bruker cookies på sidene. Vil du vite mer om cookies, trykk «les mer».

Jeg forstår, lukk meldingen

Les mer

Sankthans

Vi møter Døperen Johannes i kirken søndag kl.11.00!

Sankthans er ikke bare midtsommerfeiring selv om vi gleder oss over lange dager og lyse netter.

Søndag 24. juni feirer vi fødselsdagen til Johannes Døperen, Jesu fetter. Når vi feirer Sankthans er det derfor også et halvt år til jul. Deres mødre, Elisabeth og Maria møttes mens begge var gravide (Luk 1), og ifølge tradisjonen er Johannes født et halvt år før Jesus. Den spennede forhistorien til dette skal vi høre på søndag.(Luk 1,5-25)

Tilnavnet ”Døperen” fikk han fordi han døpte mennesker i Jordanelva. Dette var en jødisk dåp som vasket folk rene for synd etter at han på sin helt spesielle måte fortalte dem at de måtte omvende seg for å unngå dommen. «Johannes hadde en kappe av kamelhår og et lærbelte om livet, og maten hans var gresshopper og villhonning. Folk dro ut til ham fra Jerusalem og hele Judea og landet omkring Jordan. De bekjente syndene sine og ble døpt av ham i Jordanelven»(Matt 3, 4-6). 

Han døpte også Jesus i Jordanelven (Matt 3, 13-17). Dette ble starten på Jesu offentlige gjerning. Alt Johannes gjorde pekte på Jesus, også dåpshandlingene: «Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til å ta av ham sandalene. Han skal døpe dere med Den hellige ånd og ild» (Matt 3, 11).

Døperen Johannes ble forløperen og «pekefingeren» - den eneste av  profetene som utpekte Jesus som Guds lam. «Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd!» (Joh 1,30). Guds lam, Agnus Dei (latin) er ett av de faste leddene i gudstjenesten. I nattverdsliturgien synger menigheten sammen med Johannes: «Du Guds lam, som bærer verdens synder, miskunne deg over oss». Dette  ble et varsel om den lidelse som Jesus senere gikk i møte på korset. Derfor har kunstnerne som i bildet over (av Giorgetti, fra Basilica of Santa Maria degli Angeli i Assisi, Italia) ofte  plassert  et kors i Johannes’ hånd.  

Johannes banet veien for Jesus, men hans historie endte tragisk. Johannes gjorde ikke forskjell på høy og lav når han forkynte om Gud dom, og derfor ble han upopulær i de høye sirkler. Han endte sine dager med å bli halshugget. (Matt 14,1-12)

 Jesus sier i søndagens tekst (Matt 11,7-15) om Johannes; «Det er om ham det står skrevet: Se, jeg sender min budbærer foran deg, han skal rydde veien for deg. Sannelig, jeg sier dere: Blant dem som er født av kvinner, har det ikke stått fram noen større enn døperen Johannes.»

Sankthans er en av ganske få feiringer som finner sted på en helgens fødselsdag - ellers er det dødsdagen som feires.  Sankthans ble avskaffet som helligdag i kirken i 1770, men søndag vil vi i gudstjenesten høre om ham og utfordres på hvem som nå kan være en «Johannes» for vår tid:  Veirydder, budbærer og den som peker på Jesus som verdens frelser!  

På gudstjenesten blir det dåp og nattverd og kirkekaffe etterpå. Bjørn Tore Pettersen leder gudstjenesten. 

For kirkeskyss – ring 957 78 601 mellom klokken 9 og 10 søndag formiddag. 

Kontaktinformasjon for Jeløy menighet

Besøksadresse: Per Sivles vei 3 1511 Moss

Telefon: 91 65 60 50

Åpningstider: Tirsdag, onsdag, torsdag og fredag kl 10.00 - 14.00 Mandag stengt

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / Fjern kirken.no fra blokkert.

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"